Premium

Nya studien sågar syntetiska bränslen: ”Absolut avgörande”

Nu lanserar tre jättar förnybar bensin med 20 procent lägre koldioxidutsläpp. Samtidigt sågas syntetiska bränslen som företeelse av europeiska forskare.

Publicerad

Efter R33 Blue Diesel har Bosch, Shell och Volkswagen nu tagit fram Blue Gasoline. Den bygger på 33 procent förnybart material och ska enligt Bosch ge 20 procent lägre koldioxidutsläpp per körd kilometer. Bränslet ska kunna användas i alla bensinbilar, och under året är tanken att drivmedlet ska spridas på Bosch anläggningar, med början i Tyskland.

Många ser e-bränslen som framtiden, där förnybar el omvandlas till flytande drivmedel. Samtidigt har European Federation for Transport and Environment släppt en studie som hävdar att syntetiskt e-bränsle inte är ett vettigt alternativ, varken sett till miljön eller plånboken.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här