Motorbytet låter flygplanet B-52 fira hundra år i luften

2020-05-05 10:18  
USA:s flygvapen räknar med att de nya motorerna kommer att öka planens räckvidd med mellan 20 och 40 procent. Foto: Victor J. Caputo / US Air Force

Den existerande flottan av B-52:or togs i tjänst i början av 1960-talet. Men USA:s flygvapen planerar att bombarna ska flyga i mer än 30 år till. Allt som behövs är nya motorer.

När Boeing ritade B-52 Stratofortress så var bombaren tänkt att ha kolvmotorer och propellrar, men när det första exemplaret sattes i tjänst 1955 så hade den fått jetmotorer. Och designen får sägas vara en av de mest framgångsrika genom tiderna för nu siktar det amerikanska flygvapnet på att flottan av åldrade B-52:or ska fira 100 år i luften. Det rapporterar Flight Global.

75 exemplar av H-modellen är fortfarande i drift. De togs i tjänst mellan 1961 och 1962 men nu ska de flyga till 2050 eller till och med ännu längre. Grundkonstruktionen i sig anses klara av ytterligare tusentals timmar, men de åtta motorerna måste bytas ut.

Tanken är att köpa in 608 nya motorer som ska levereras över en 17-årsperiod. På den korta listan över potentiella motorleverantörer finns GE Aviation, Pratt & Whitney samt Rolls-Royce.

Läs mer: Så har Boeing vässat gamla trotjänaren F-15

De motorer från Pratt & Whitney av modell TF33-PW-103 som flygplanen levererades med på 60-talet ger i dagsläget B-52:an en räckvidd på cirka 1 420 mil. Men under de cirka 60 år som hunnit passera har motorutvecklingen tagit stora kliv, och en modern turbofläktmotor kommer bland annat vara snålare och tystare.

USA:s flygvapen räknar med att de nya motorerna kommer att öka planens räckvidd med mellan 20 och 40 procent med potential för att flyga uppåt 2 000 mil. Det innebär att uppdaterade B-52 kan nå världens alla hörn. Kombinerat med en lastkapacitet på 31,7 ton bomber blir B-52:an på många sätt mer kompetent än både B-1 Lancer såväl som B-2 Spirit.

John Edgren

Mer om: Flygplan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt