Här kör fordonen själva med hjälp av Sveriges första 5g-nät

2018-10-23 06:00  

Asta Zero utanför Borås har byggt ett 5g-nät för biltillverkare som ska testa självkörande fordon. Testabanan har Sveriges första nät med den nya generationens mobilsystem.

På testbanan Asta Zero utanför Borås finns nu en viktig pusselbit på plats för att möjliggöra självkörande och uppkopplade fordon.

Det handlar om ett 5g-nät som fördelas ut över området. Nätet gör det möjligt att överföra data med en hastighet uppemot 10 gigabit per sekund. Det är mellan tio och tusen gånger snabbare än de fiberuppkopplingar vi har i hemmet.

Investeringen gör nu att Asta Zero bedöms vara ”världens mest avancerade testplats för självkörande fordon”, av ägarna själva, det vill säga forskningsinstitutet Rise och Chalmers tekniska högskola.

– Detta är ett jätteviktigt steg när vi går mot att vara en komplett testbädd för det automatiserade transportsystemet. Det möjliggör helt nya forskningsområden, säger Peter Janevik, vd på Asta Zero.

Läs mer: 5g låter autonoma bilen dela med sig av utsikten

Vägen mot ett 5g-nät har inte varit rak. Utvecklingen av självkörande fordon befinner sig fortfarande i ett tidigt skede.

När testbanan invigdes 2014 såg sig ägarna runt om i världen efter det bästa tillgängliga systemet för testkontroll, det vill säga ett sätt att få de automatiserade fordonen att prata med kontrollrummet. Testkontrollsystemet övervakar och följer hela tiden fordonens väg och är berett att avbryta om något är på väg att gå fel.

– ”State of the art” då var att tillverkarna skickade med utrustning för wifi. Men räckvidden vid fri sikt var begränsad till 500 meter. Asta Zero är mycket större än så. Så vi bestämde oss för att ta fram ett eget system, säger Peter Janevik.

Året därpå insåg de att de uppkopplade fordonen kommer att behöva testas samtidigt som själva uppkopplingen, vilket ledde dem in på 5g.

5g är en nödvändighet

Självkörande fordon måste visserligen kunna fatta beslut även när de inte är uppkopplade. Men nyttan med att vara uppkopplad är så mycket större, bland annat för att uppnå högre systemeffektivitet. Då är 5g med sin snabba överföringshastighet och korta svarstid en nödvändighet, anser åtskilliga tillverkare.

Som exempel på hur effektiviteten i transportsystemet kan förbättras tar Peter Janevik en film gjord av Ericsson, som levererat 5g-utrustningen. Filmen är inspelad på Asta Zero och visar tre fordon som möts i en korsning med skymmande byggnadsimitationer runtomkring. Två av fordonen framförs automatiserat och det tredje manuellt. De kör igenom korsningen från olika håll med häpnadsväckande liten marginal.

– Det uppstår en situation som kräver förhandling för att lösa. De autonoma fordonen måste anpassa sig till det manuella, säger Peter Janevik och påpekar att det molnbaserade testkontrollsystemet i en sådan situation förstås är kritiskt.

Filmen finns att se här.

5g-nätet är det första i Sverige och har nu öppnats för kunder att använda. Kunder kan vara allt från kompletta fordonstillverkare till underleverantörer från hela världen.

Det är inte den första testbanan i världen med 5g-nät. En sådan finns redan i Sydkorea. Däremot är det den första banan där användarna kan testa uppkopplingen samtidigt som fordonen, enligt Peter Janevik.

– Det ger en massa framtida testmöjligheter. Vad händer när man byter antenn, operatör eller land? Hur påverkar störningar? Vad händer om någon försöker hacka systemet? Allt det här är oerhört viktiga frågor för att vi ska kunna lita på det uppkopplade trafiksystemet och är nu möjligt att testa i en sluten och repeterbar miljö, säger han.

Astazero

Testbana för självkörande och uppkopplade fordon belägen mellan Borås och Göteborg. Den sträcker sig över tre kilometer.

Den ägs av forskningsinstitutet Rise och Chalmers tekniska högskola.

Testbanan ger möjlighet att testa fordon i bland annat stadsmiljö, på flerfilig väg och i hög hastighet.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt