El-nykomling lanserar eldrivet arbetsfordon – gör nytt försök

2019-03-22 06:00  

Svenska Inzile lanserade igår sitt eldrivna arbetsfordon som kan lasta 1 000 kilo. Men fabrik och typgodkännande saknas fortfarande.

Inzile grundades 2012 i Västervik, då under namnet Carvia. 2015 kom far och son Ragnar och Klas Åhgren in i bilden.

På torsdagen anserade de företagets första produkt, ett batterielektriskt arbetsfordon som döpts till Pro4. Det är knappt 4,5 meter långt och bara 1,6 meter brett. Lastkapaciteten anges till 1 000 kilo beroende på konfiguration. Fordonet går att använda som det är, med öppet flak, alternativt montera ett skåp eller trailer. Det ska också finnas möjlighet att montera plog, lyft eller tippflak.

Inzile vill med Pro4 försöka ta marknadsdelar inom två nischer. Dels den så kallade golfbilsklassen, det vill säga eldrivna nyttofordon som används vid parkarbete och liknande. Och dels inom citynära leveranser av paket och gods, benämnt last mile delivery. Maxhastigheten anges till 50 kilometer per timme och räckvidden 12 eller 24 mil beroende på batteri.

Tanken är att producera en förserie på tio fordon fram till sommaren, 60 fordon under andra halvåret, 200 under 2020, 500 år 2021 och 1 000 stycken år 2022.

– Då kommer vi att vara 50 montörer och 25 personer som jobbar med utveckling och administration, säger Ragnar Åhgren.

Vill komma igång med serieproduktion

Företaget lanserade Pro4 för första gången 2016. Specifikationerna har sänkts sedan dess, och tidsplanen som då presenterades har gått i stöpet.

Hittills finns åtta förbeställningar. Utvecklingen sker på kontoret i Göteborg. Fordonet är helt och hållet designat av Inzile, men standardkomponenter som elmotor och batterier köps in. Produktionen av egendesignade komponenter läggs ut på tillverkningsföretag.

– Vi kommer att ha en monteringsfabrik i Västervik där vi bygger ihop fordonet vid en station. Sen kommer det att finnas sidostationer där batterier, instrumentbräda, hytt och andra delar förbereds att lyftas på plats. Det blir alltså inte en produktionslina utan snarare stationsbaserad montering, säger Ragnar Åhgren.

Någon sådan fabrik finns dock inte på plats ännu. De första fordonen i förserien kommer därför att monteras i Kungälv utanför Göteborg. Tanken är att komma igång med serieproduktion i Västervik vid halvårsskiftet.

– Lokalen vi just nu har i Västervik är rätt liten. Vi tittar på tre alternativa lokaler och kommer att ha bestämt oss om några veckor, säger han.

”Elbilar är inte raketvetenskap”

Fordonskategorin blir N1, det vill säga lätt lastbil. Företaget har ännu inte genomgått typgodkännandeprocessen eftersom det ännu bara finns en prototyp.

– Vi har kontakter med de aktörer vi behöver för homologeringen. Men det är också ett jobb som ska påbörjas. Mycket ska ske på en gång.

Dessutom siktar Inzile på en notering på First North före sommaren.

– Ja, bara för att lägga till ytterligare en grej. Bakgrunden är att det behövs mer kapital. Men vi vill också göra varumärket mer känt. För oss är det viktigt att vara seriösa och transparenta. En notering ställer högre krav på oss.

Finansieringen kommer hittills från de 20 aktieägarna, där Ragnar och Klas samt styrelseordföranden Johan Svärd har gått in med mest.

Läs mer: Pickman är en eldriven mini-pickup för 50000 kronor

Ni har fortfarande flera bitar som behöver falla på plats. Hur ska det gå till?

– Vi har i och för sig mycket jobb framför oss. 2019 blir hektiskt. Men vi har bra planering. Elbilar är inte raketvetenskap och vi ser inga direkta tekniska problem. En riskfaktor är ju att kunna leverera i tid. Men vår inköpschef jobbar just nu hårt med att säkerställa alla komponentinköp, säger Ragnar Åhgren och berättar att de rekryterat flera nya kolleger med lång erfarenhet från fordonsbranschen.

Både Ragnar och Klas har startat upp och sålt företag sedan tidigare, senast inom hörselhjälpmedel (Ragnar) dokumenthantering (Klas)

Hur uppstod idén till Inzile?

– Jag var ju inte med från första början. Men när jag upptäckte bolaget kändes det helt rätt. Jag är miljöintresserad och hade tjänat en del pengar i hörselbranschen. Vad skulle jag göra av dem? Jo, något miljöinriktat. Så då bestämde vi oss för att satsa på miljön och fossilfritt, säger han.

Inzile Pro4

Typ: Arbetsfordon i kategorin N1, det vill säga lätt lastbil

Motor: Elmotor, asynkron induktionsmotor, 25 kW, 96 VDC.

Dimensioner: (LxBxH): 4450x1600x2080

Batteri: Litiumjärnfosfat, 13,8 eller 27,6 kWh

Vikt: 950 kilo utan batteri.

Lastkapacitet: 1 000 kilo.

Räckvidd: 120 eller 240 kilometer

Laddning: 16A enfas, 32 A trefas eller laddstolpe.

Max hastighet: 50 km/h.

Antal passagerare: 2 st, inkl föraren.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt