Duell: Teslas värsting mot Fords prestanda-Mustang

2022-06-11 07:00  

PROVKÖRNING. Bländande accelerationsprestanda utan att tulla på vardagspraktiskt utrymme. I klassen prestanda-crossovers återfinns Tesla Model Y Performance och Ford Mach E GT. Men vilken av bilarna ska man välja? Felix Björklund har provkört båda, och jämfört.

Tillhör du skaran hållbarhetsorienterade familjer som vill kunna packa bilen full med barn och badbollar – och fortfarande kunna göra rivstarter som generar Porscheägare? Då är du en av dem som säkerligen ögnat det växande utbudet av eldrivna prestanda-crossovers.

Sedan ett par veckor tillbaka har Tesla börjat leverera sin Model Y Performance till svenska kunder. Är den det bästa som går att få tag i, eller är landsfränden Ford Mustang Mach E GT etter värre? Ny Teknik har tagit ut de båda amerikanarna på duell för att kunna fälla avgörandet.

Design

Vandra upp mot en klassisk Mustang och den andas tuff prestanda. Det här har man velat replikera på elbilen och då i synnerhet när det kommer till GT-bilen. Det innebär att man har lagt till en ny grill, splitter (utstickande spoiler fram), fräna fälgar och en färg som skriker ”se på mig”.

Precis tvärtom är det med Teslan. Här är det väldigt lite som skvallrar om prestanda-tankarna. Först vid ett mer noggrant betraktande kan man hitta detaljerna som särskiljer Performance-bilen.

Så vad är det då? Jo, du får lite större fälgar, andra bromsar samt en liten kolfibervinge bak. Less is more, verkar tankegången vara.

Vilken filosofi man gillar är högst personligt.

Prestanda

Enligt tradition förmedlas ”power” genom att stoltsera med många hästar. Och är det något Mustang har är det just detta. Mach E GT har totalt 487 stycken (358 kW) som kommer ur dubbla motorer. Absolut mer än nog för de flesta tänkbara scenarion – och något som gör att man kan får rejäla rivstarter. 0–100 km/h avhandlas på 3,7 sekunder.

Vidare har bilen ett batteri om 98,7 kWh (88 kWh netto) med ombord vilket enligt de officiella siffrorna ska räcka till 50 mils körning. När det är dags att ladda kan det göras i 11 kW hemma (trefas) eller i upp till 150 kW vid en snabbladdningsstation.

Duell: Tesla Model Y Performance mot Ford Mustang Mach-E GT. Foto: Felix Björklund

Tesla har lyckats vända upp och ner på bilbranschens gamla sanningar om prestanda. Med blixtrande accelerationen har de amerikanska elbilarna satt konkurrenter på plats i ett decennium. Och Model Y Performance följer självklart denna linje.

I vanlig ordning vill inte Tesla säga något om maxeffekt, men någon form av konsensus bland de som har dynamo-testat bilen gör gällande att det rör sig om 500 hästkrafter. Alltså något mer än vad Forden har. Effekt omvandlat i acceleration ger dock ingen skillnad utan även här rör det sig om 0–100 km/h på 3,7 sekunder.

Tittar vi på batteriet är det återigen så att Tesla inte anger någon officiell siffra. Runt 75 kWh netto handlar det dock om och dessa ska i Performance-versionen räcka till 514 km officiellt.

Laddning går att göra i 250 kW om man sticker till en snabbladdare – alternativt får man 11 kW vid laddboxen.

När det gäller prestandagrenen är de båda bilarna väldigt lika avseende fart och acceleration. Först när man tittar på den andra viktiga sidan, laddning, märks skillnaderna. Teslan är mycket mer energieffektiv och har lägre förbrukning. Dessutom går den att snabbladda snabbare. Så i sprinter är det lika – men i långdistansloppen kommer Tesla Model Y att vinna enkelt.

Teknik

I grunden bygger Mach E på en plattform med väldigt spretigt modellträd. Faktum är att grunden går att finna i vanliga Ford Focus också. Självklart är det rejält modifierat, och om vi inte hade angett detta skulle nog ingen tänkt på ursprunget.

I Forden är det mycket nytänk. Dels har man valt en stor central skärm för infotainment och denna kombineras med en ganska slimmad förarinstrumentering. Det kräver lite tillvänjning men fungerar bra. Stort plus är tydligheten i hur mycket och på vad energin förbrukas.

Röststyrning är med, och den fungerar faktiskt väldigt bra. Litet minus dock att den är väldigt lättväckt, då den ofta vaknar och frågar vad den ska hjälpa till med – trots att det bara är radion som står på.

Ford Mustang Mach-E GT. Foto: Felix Björklund

Tesla Model Y Performance. Foto: Felix Björklund

Köp en Tesla och du får en teknikprodukt i första hand. Det här är tillverkarens forte och utöver drivlinetekniken har man kommit väldigt långt både när det kommer till förarassistanssystem samt alla former av infotainment.

Spotify, Netflix, Youtube med mera är integrerat. Uppkopplingen är blixtsnabb och du kan spela spel eller göra andra lustiga saker i bilen. Därtill är det bra röststyrning och väldigt bra semi-autonom körassistent.

Några baksidor? Vissa kan tycka att det är lite jobbigt att det saknas fysiska vred, men med tillvänjning lär det inte vara allt för illa.

Man skulle kunna skriva Teknik=Tesla och sedan gå vidare. Visst vinner Tesla ronden, dock vill jag mena att Ford har bra grejer och tankar, men att det handlar mer om bil och körning – mindre om det andra.

Interiör, utrymme och praktikalitet

Tittar vi på den klassiska lyxbilsuppställningen är det ett segment som vare sig Ford eller Tesla finns i. Dock kostar de båda bilarna riktigt mycket. Så vad får man för pengarna när det gäller kvalitet och praktikalitet?

Ser vi till kvalitet erbjuder Mach E sköna säten i mocka/skinn, en hel del fina material och mjuka ytor. Ratten är maffigt greppvänlig och den fina B&O-anläggningen är fint integrerad. Utrymmena överlag är goda och sikten är ok. Det senare är intressant för det är, till skillnad från många andra elbilar, en stor motorhuv man tittar ut över – andra har ofta skippat detta. Det som drar ner i grenen är att vissa komponenter, tittar på dig herr växelvred, är lite väl plastigt Ford-mässiga.

Längst bak är lastutrymmet brett och lättlastat – men kanske inte så stort för klassen, 402 liter är till och med mindre än i en Volvo XC40. Dock är frunken fram rejält tilltagen med sina 81 liter.

Ford Mustang Mach-E GT. Foto: Felix Björklund

Tesla Model Y Performance. Foto: Felix Björklund

I Teslan är utförandet genomgående enklare. Sätena är smalare och inte lika sköna. Det lite lyxiga man kan skönja i interiören är kontrastsömmar samt lite träinslag – samt att det överlag är ljusare i bilen. Skärmen känns även den både mer högupplöst och rejält mycket snabbare. Siktmässigt är det bättre framåt än i Forden – men sämre bakåt.

Baksätet är större och rymligare än i Mach-E och ytterligare ett steg bakåt är det rejäl distans till konkurrenten. Här är det enorm skillnad på flera sätt. Grundutrymmet är mycket större, under lastgolvet finns även en mindre lastbalja – samt en jättelik variant. Dock saknas alla former av lastöglor – och det finns inte heller något 12v-uttag. Dock går baksätena, som delas 40/20/40, att fälla med en knapp.

Även dragmöjligheterna är bättre i Teslan, 1 600 kg jämfört med Fordens 750 kg.

Om man ska summera det: Forden är mer komfortabel, men utrymmena bak är rejält mycket större i Teslan.

Körning

Nog tjat om design och teknik. Ordet prestanda handlar väl om hur bilarna känns att köra? Och här finns en markant skillnad.

Om vi börjar med Forden är den väldigt traditionell i hur den rör sig. Det här är en medveten strategi och för de som kommer från en vanlig Mustang finns det en del igenkänning.

I vardagskörning är bilen väldigt komfortabel, och det ändras knappt av de rejäla fälgar som GT:n är utrustad med. Men vi ska ju köra dynamiskt, så i med läget ”Untaimed” och iväg. Accelerationen är rejäl och med ett fejkat V8-ljud som ska förhöja upplevelsen. Styrningen är rejält viktad och den adaptiva fjädringen gör sitt bästa för att hänga med. Det håller ihop bra, om man inte trycker på rejält – för då blir det en hel del rörelse i bilen.

Dock märks det att Ford har lagt krut på att göra bilen roligare att köra än andra elbilar, och det märks när man kommer ur kurvorna. En liten extra-dutt på gaspedalen och du får härlig rörelse i bakvagnen. Och något som verkligen ska ges ett plus i kanten är de riktiga bromsar som bilen har. De ger rejält bett när man vill – vilket inger förtroende för att bilen går att köra hårt.

Duell: Tesla Model Y Performance mot Ford Mustang Mach-E GT. Foto: Felix Björklund

Jag har tidigare kritiserat Tesla Model Y för att vara lite för nervös och lite för hård. Men i en prestandaversion av bilen – hur är det då?

Till att börja med är jag förvirrad. Redan från start, i vardagskörning på vanliga vägar, förefaller den sänkta bilen med större fälgar vara bekvämare än vanliga Long Range.

Den är, om inte riktigt lika bekväm som Forden, inte alls okomfortabel att köra.

Styrningen är väldigt direkt i jämförelse med Mach E och när man hoppar mellan de båda bilarna på slingriga vägar är känslan något helt annat. Där Forden känns tung och amerikansk – känns Teslan smidig och dataspelsmässig. Det går verkligen att ha kul i båda om man kör sansat.

Men en sak sätter jag ett stort frågetecken kring – och det är Teslas bromsar. Känslan i dem är fruktansvärd och de ger inte alls det ingrepp man vill vid hårdare körning. Initialt håller jag på att köra av vägen eftersom de inte alls vill agera på det sätt jag tänkt. Och efter inte allt för lång körning på sportigt vis – då blir de som svampar. Nej, i jämförelse med de Brembo-ok som sitter på Forden är det här inte alls prestandabromsar.

Så hur summerar man det här? Bra fråga. Teslan är kul och smidig att köra på många sätt. Men bara under lite kortare stunder och inte allt för hårt. Forden å sin sida är kul på ett annat sätt, men kräver mer av sin förare.

Båda är dock mycket roligare än vanliga standardvagnar.

Ekonomi och förbrukning

När det gäller officiell förbrukning ska Ford Mach E GT klara sig på 2,0 kWh per mil. Med tanke på det enorma batteriet ska det då ge 500 kilometer. Teslan har en förbrukning på 1,71 kWh/mil och 514 km som räckvidd.

Det är papperssiffrorna, i verkligheten var vi inte där. Under en veckas blandad körning slutade Forden på 2,2 kWh/mil och Teslan på 1,87 kWh/mil. Alltså båda något över.

Men det här skedde under ganska optimala förhållanden med temperaturer på mellan 12 och 15 grader. Hade vi kört på vintern hade skillnaden varit en annan.

Sedan tidigare har jag imponerats av Teslas fantastiska förbrukningssiffror även vintertid. I Ford Mach-E är det snarare tvärt om. Bilen har inte värmepump vilket innebär att kyligt väder äter enormt med räckvidd. Det här kommer tyvärr att påverka GT:n som inte lär vara i närheten av sina officiella siffror när kvicksilvret dyker under nollan.

Duell: Tesla Model Y Performance mot Ford Mustang Mach-E GT. Foto: Felix Björklund

En annan stor skillnad är pris. En Tesla Model Y Performance kostar 793 100 kronor. Det är bara 40 000 kronor mer än vanliga Long Range bilen. Men för pengarna får du större fälgar (kostar 24 000 kr på vanliga bilen), vilket egentligen innebär att ”prestandabromsarna”, den lilla kolfiberläppen bak samt raderna kod som låser upp mer effekt kostar 16 000 kr.

I Fords fall är det mer traditionellt tänk. Den dubbelmotoriga varianten med stort batteri kostar 840 900 kronor, GT:n startar på 970 900 kr. Visst får du lite mer prylar i det paketet, men det är en rätt rejäl prisökning. Dessutom innebär det att det med några tillval går upp i över en miljon kr. Det är mycket pengar för en Ford.

Summerat

Två amerikanska prestanda-familjesuvar. En duell där skillnaderna i filosofi aldrig har varit så tydliga. Mustangen är tradition och gammelbilstänk. Här har man snarare tonat ner de tekniska delarna för att köpare ska få mer igenkänningsfaktor med den modell som donerat sitt namn. Lite av en elbil för de som inte vill överge motorolja.

Prestandaversionen särskiljs med många emblem, sportiga detaljer och frän färg. Det ska synas att man valt en GT.

I Teslan är det inte en bil man får – utan mer av en pryl. Visst är en av funktionerna att man kan köra den från A till B, men samtidigt är det så mycket annat. Fokus ligger egentligen på att leverera den bästa ägarupplevelsen, som mångt och mycket är digital.

Duell: Tesla Model Y Performance mot Ford Mustang Mach-E GT. Foto: Felix Björklund

För här är skillnaderna från vanliga Model Y minimala. Visst är det något bättre acceleration, men utöver ett par större fälgar och en liten kolfiberläpp på bagageluckan är det typ det enda.

Skillnaderna är stora och de båda bilarna attraherar helt olika kunder. Forden är mer köra och komfort – men kostar rejält mycket mer. Teslan är bättre på allt som är digital och egentligen ”elbilsmässigt”. Lägg till laddnätverket samt hur framtidssäkrad Model Y är – och vågskålen börjar väga över i dess favör. Och detta till ett markant lägre pris.

Allt summerat och vinnaren i duellen är Tesla.

Läs mer: Provkörning: Skoda Enyaq iv 80x – ”Det här andas premium”

Läs mer: Provkörning: Porsche Taycan Cross Turismo 4 – ”En maskin man önskar sig”

Läs mer: Provkörning: Volvo C40 Recharge – ”Mer prestanda än du behöver”

Felix Björklund

Mer om: Tesla Ford

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt