Designelevernas framtidslösningar: Svävande fordon och självkörande transporter

2020-06-03 13:01  

Hur ska digitalisering och automatisering formges för framtiden? Avgångseleverna vid Designhögskolan i Umeå visar upp sina förslag för att göra tekniken mer mänsklig.

Designhögskolan i Umeå rankas som en av de främsta utbildningarna i världen för blivande industridesigners och här hittar teknikföretag kommande idéer och framtida designtalanger.

Avgångsstudenten Lovisa Lunds projekt heter Moneo och är genomfört i samarbete med ABB. Hennes system gör det möjligt att styra en robot utan några förkunskaper i robotprogrammering.

Moneo är latin för att föreslå och instruera. Konceptet ska lämpa sig väl för plock och pack och andra verksamheter inom produktionen. Foto: Designhögskolan i Umeå

Med hjälp av en handhållen kontroll och en VSLAM-kamera (Vision Simultaneous Localization and Mapping) kan användaren placera ut punkter i rummet, som robotarmen sedan kan följa enligt den utsatta banan.

Avgångseleven Axel Charpentiers projekt Vertal Mono är ett kompakt, magnetiskt leviterande fordon för vertikal transport, utformad för pendlare i en hypotetisk stadsbild som utforskar vertikalt anslutna höghusmiljöer.

Ett annat projekt, genomfört av Joseph Becze i samarbete med Volvo, heter Vise och syftar till att integrera autonoma godstransporter med den vanliga vägtrafiken.

Volvo Vise ska ha en djupare förståelse för säkerhet och vinna medtrafikanternas förtroende genom att tydligt kommunicera sina avsikter. Foto: Designhögskolan i Umeå

Med hjälp av sensorer och autonom teknik avläser fordonet olika trafiksituationer, men ska också vinna medtrafikanternas förtroende genom tydlig kommunikation av avsikt. Fordonets mjuka och generösa formgivning ska ytterligare öka förtroendet.

Årets examensutställning vid Designhögskolan i Umeå genomförs digitalt. Samtliga 48 exjobb har presenterats i ett virtuellt projektgalleri, och utställningen kommer att livestreamas på torsdag den 4 juni.

Orsaken är förstås coronapandemin, som hindrar avgångselever, företagsrepresentanter och andra intresserade från att träffas vid ett fysiskt event.

– Men intresset från både små och stora företag är lika stort i år. Precis som vid varje examensevent så genomför de intervjuer med våra avgångselever med målsättningen och förhoppningen att rekrytera nästa generations visionära industridesigner. I regel har de flesta studenter fått ett anställningsförslag innan examensveckan är över, säger Designhögskolans kommunikationsansvarige Jens Persson.

Avgångseleverna har byggt om sina egna bostäder till provisoriska studios och tekniklabb, och visar upp sina projekt i bilder, videos och digitala 3d-modeller.

– Även om det initialt var en besvikelse att examensarbetena inte kan presenteras på vanligt sätt så är ju våra elever vana att tänka kreativt. Jag har imponerats av deras förmåga att lösa situationen, säger Jens Persson.

Många av årets projekt tar avstamp i den pågående digitaliseringen, ofta med målsättningen att göra tekniken mer mänsklig. Andra exjobb har koppling till exempelvis sjukvård, hållbarhet eller mångfald.

– De handlar om att hitta nya sätt att möta komplexa utmaningar i det moderna samhället, både på kortare och längre sikt, säger Jens Persson.

Samtliga examensarbeten återfinns i Designhögskolans virtuella projektgalleri Project Gallery, som du hittar här.

Fakta: Designhögskolan vid Umeå universitet

Designhögskolan vid Umeå universitet har bland annat vunnit amerikanska IDEA (International Design Excellence Awards), och flera gånger rankats som världens bästa designskola av både Red Dot Institute och Industrie Forum (iF).

Deras årliga examensutställning besöks återkommande av representanter för multinationella bolagsjättar som Microsoft, Google, Apple, Samsung, BMW och Airbus.

Examensutställningen livestreamas på torsdag den 4 juni klockan 15, här.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt