Analys: Volkswagen ID.4 – ”Förvänta dig inga mirakel”

2021-08-19 13:25  

EUROPAINDEX. Volkswagen ID.4 har beskrivits som tillverkarens viktigaste modell och krönts till årets ”världsbil”. Men trots det finns det brister experterna slår ned på.

Med MEB-plattformen och ID-familjen har det första viktiga steget in i framtiden tagits. ID.4 är Volkswagens tänkta volymmodell och en fanbärare för elektrifiering. Men hur självklar är VW som folkbil i framtiden?

När Ny teknik testade bilen i sin lanseringsversion övertygade ID.4 på många sätt. Det är en hel del ”måsten” som VW har bockat av, vilket gör den eftertraktad för många familjer. Dock hade bilen några betänkligheter.

Chefen för Volkswagen Sverige, Sten Forsberg, var dock säker på en ljus framtid för modellen.

– Jag skulle inte bli förvånad om ID.4 blir den mest sålda VW-modellen i Sverige 2021, sade han vid presentationen av modellen.

Men en märkeschef är partisk. Är verkligen ID.4 en bil som kan ta världen med storm?

ID.4 har fått titeln ”World Car of the Year” – dock ska det inte blandas ihop med det mer anrika priset Årets bil – "Car of the Year” som delas ut i Europa. Så vad tycker då experterna nere på kontinenten?

Volkswagen Id.4. Foto: Volkswagen Sverige

Köregenskaperna i en ID.4 är inget som det sjungs lovsång om ute i Europa. Dock är många inne på att det inte är körglädje som modellen ska leverera – utan vardagskomfort och trygghet.

”Volkswagen ID.4 är ingen särskilt underhållande bil att köra, men den är lätt att handskas med.”, beskriver Whatcar upplevelsen bakom ratten.

Läs mer: Det här är poängen med Volvo Cars mest ”opraktiska” bil någonsin

”När det gäller smidighet och körglädje – förvänta dig inte mirakel”, summerar franska Le Guide de l’auto körningen. Norsk Elbilsförening nyanserar det lite mer och skriver:

”Det är först och främst komfort som den här bilen osar av. Priset är att ID.4 inte är 'VW körglad'. I praktiken går det inte heller att köra inspirerat. Längs med vägen märker vi att elektroniken som tar hand om antispinn och antisladd är väldigt aggressivt inställd och ingriper onödigt tidigt.”

Alla är dock inte lika negativa. Österrikiska Alles Auto tycker att köregenskaperna övertygar genom hela spektrumet och menar att det alltid finns dragkraft från elmotorn.

Gott om utrymme

Ok, så det är inte en unison kör när det gäller körningen. Något som däremot det råder stor samstämmighet kring är vilken rymlig bil ID.4 är.  Ett exempel står Daily Mail för som menar att bilen är ett fullgott familjealternativ.

”Det är gott om utrymme i bagaget, fäll sätena om du behöver mer. Det är även gott om huvud- och benutrymme – samt massvis med praktiska förvaringsutrymmen”, skriver de.

Men en sak som flera tar upp som en svaghet är Volkswagens nya multimediasystem.

”Precis som nya Golf och ID.3 har den elektriska crossovern en pekplatta och några knappar. Här skulle VW kunnat bättrat sig eftersom systemet inte förefaller logiskt, är krångligt och ibland alldeles för komplext.”, skriver tyska Auto Bild.

”Att navigera genom menyerna kräver en del anpassningstid, men framförallt mycket tålamod. Operativsystemets slöhet gör att informationen rullar ryckigt. Jämfört med systemen i Tesla Model Y eller Mustang Mach-E verkar det som VW är tio år efter. En stor besvikelse för en helt ny modell som ska vara ett tekniskt riktmärke”, skriver franska Le Guide de l’auto.

Men även om det skrivs i lätt negativ klang när det kommer till körglädje och mjukvara är det betydligt positivare när det kommer till summering av elbilen.

”Intuitiv elbilsupplevelse”

Brittiska Autocar menar att VW har lagt ribban högt med sin el-suv, och att modellen lyckats med föresatsen att göra attraktiva elbilar tillgängliga för allmänheten.

”ID.4 ger en prydlig, rak och intuitiv elbilsupplevelse. Faktum är att det för under 500 000 kronor inte finns någon annan elbil som är så lätt att komma överens med - och anpassa sig efter än den här rymliga och diskreta crossovern”, skriver tidningen.

Även tyska Auto Bild menar att tillverkaren har slagit huvudet på spiken, och även om ID.3 beskrivs som Golfen och Bubblans arvtagare – så är det det här man kommer att sälja mest av.

Volkswagen ID.4. Foto: VW

”ID.3 var början, ID.4 kommer att bli den viktigaste elbilen för VW. Världen vill ha stadsjeepar och sitta högt. Med den nya elbilen visar VW att det går att göra till ett överkomligt pris”, skriver de.

Totalt får ID.4 82,56 poäng i Europaindex (baserat på 17 olika källor). Där experternas omdöme hissar utrymme, praktikalitet och räckvidd, men slår ner på att körglädje och infotainment inte tillhör de bättre. Det som förenar är dock att överlag så anser recensenter över hela Europa att Volkswagen ID.4 är en riktigt bra familjebil. Eller som Le Guide de l’auto summerar det:

”Utan att revolutionera världen representerar ID.4 ytterligare ett steg mot demokratiseringen av elfordon. Dess få fel är snabbt förlåtna tack vare ett attraktivt pris och generös räckvidd. Det är länge sedan vi har sett en så uppfriskande nyhet från Volkswagen”.

Europeiska mediernas betyg

Av 17 medier får Volkswagen ID.4 ett poängsnitt om 82,56. Som mest kan en bilmodell nå ett poängsnitt om 100 poäng.

Ny Teknik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt