Analys: Därför stoppar Sony hajpade spelet Cyberpunk 2077

2020-12-18 13:56  
Foto: Jörgen Appelgren och Bandai Namco/TT

Övertidstvång, lögner och ett spel alldeles nedlusat av buggar. Sonys beslut att sluta sälja Cyberpunk 2077 känns som kulmen på en utveckling som löpt amok, skriver Peter Ottsjö.

Det får betraktas som extremt ovanligt: Cyberpunk 2077 är ett av årets – för att inte säga ett av det senaste årtiondets – mest emotsedda spel, och nu har Sony tagit bort det från de digitala butikshyllorna. Den som vill köpa Cyberpunk 2077 till Playstation 4 eller Playstation 5 får vända sig till en fysisk återförsäljare.

Sony har dessutom – efter många om och men – beslutat att erbjuda full återbetalning till den som redan köpt spelet.

Läs mer: Spelutvecklare om nya konsolerna: ”Hårdvaran ingen flaskhals längre”

Varför? Därför att Cyberpunk 2077, som tagit den polska studion CD Projekt Red åtta år att utveckla, är så fullt av tekniska fel och brister att det i bästa fall förtar nöjet man kunnat förvänta sig, och i sämsta fall inte går att spela överhuvudtaget.

I sitt nuvarande skick tycks spelet har fler buggar än det finns stjärnor i universum. Att det kan krascha, sparas på ett inkorrekt sätt och att diverse mer eller mindre kritiska spelhändelser inte triggas när de ska är bara toppen på isberget.

På äldre konsoler – Playstation 4 och Xbox One – är problemen som mest akuta och där kan bilduppdateringen i långa sjok stanna på strax över 20 bildrutor per sekund (en bilduppdatering på minst 30 fps får i dag betraktas som ett minimikrav).

Spelstudior har tappat greppet

Cyberpunk 2077 – dess värld och dess berättelse – är på många sätt klichébilden, den klassiska dystopiska framtidsvisionen, av vad avancerad teknik kommer att innebära för oss människor. Men Cyberpunk 2077, alltså själva spelet och dess kodrader, känns som kulmen på en teknikutveckling här och nu. En som spelstudior helt har tappat greppet om.

Utbudet av spel 2020 är enormt varierat, men om man ska hålla sig till den genre som Cyberpunk representerar så finns det många gemensamma nämnare. Det är blockbustern med en enorm öppen spelvärld, med många valmöjligheter för spelaren att karva ut sin egen berättelse ur och ett stort antal olika tekniska system som måste samverka. Och ofta, som i fallet med Cyberpunk 2077, släpps de på ett antal olika plattformar.

Även om den här typen av spel genomgår olika typer av så kallad QA (quality assurance) där buggar letas upp, rapporteras och åtgärdas, så är det ofta först när spelet får premiär som många av dem uppdagas.

Bättre att vänta några månader

Alla som köper ett spel av Cyberpunks kaliber i dag – som Call of Duty, Assassin's Creed eller Battlefield – kan nästan räkna med att tvingas ladda hem en stor uppdatering redan på premiärdagen. Den följs sedan i regel av ett stort antal ytterligare patchar.

Situationen har på senare år försämrats så till den grad att det i många fall är lämpligare att vänta några månader. Då är de flesta problem omhändertagna och dessutom är chansen stor att spelet säljs till ett lägre pris.

För alla inblandade (utom de som har is i magen då) är det naturligtvis ingen hälsosam situation.

Läs mer: Snart kan du spela Xbox på tv:n – utan konsol

Särskilt demoraliserande måste det vara för medarbetarna på CD Projekt Red. Enligt Bloomberg ska medarbetarna ha tvingats jobba sex dagar i veckan under hösten för att få spelet klart före årsskiftet. Det är dessvärre ingen sällsynt företeelse i spelindustrin där en skadlig arbetsmiljö har blivit mer regel än undantag.

Det finns fler omständigheter som gör den polska studions lansering av Cyberpunk 2077 till ett pr-haveri. En av dem är att recensenter som fick testa spelet på förhand inte fick ta del av PS4- eller Xbox One-kod, samtidigt som företrädare för CD Projekt Red bara veckor före premiären lovade att de versionerna var i gott skick.

Jag är inte direkt ensam om att tycka att det ser ut som studion medvetet försökt föra konsumenterna bakom ljuset.

Men Sony och Microsoft måste också ta en del av ansvaret eftersom deras förhandsgranskning av spelet så uppenbart hanterats felaktigt.

Vid det här laget har CD Projekt Red bett om ursäkt och lovat bot och bättring, bland annat med två ordentliga uppdateringar efter nyår. Cyberpunk 2077 lär återvända till Sonys digitala butiker vad det lider.

Om den här soppan kommer att lära spelindustrin en läxa? Jag skulle dessvärre inte tro det.

Peter Ottsjö

Mer om: Playstation Sony

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt