Populärteknik

Techanalytiker: ”De har redan förlorat nya spelkonsolkrigkriget”

Playstation 5. Foto: Sony
Så här ser den ut, Microsofts kommande konsol. Pressbild. Foto: Microsoft

Nästa generations konsolkrig inleds inom kort. Men har ena sidan redan förlorat? ”Microsoft har gjort ett vägval om vilken målgrupp de vill komma åt”, säger Tomas Otterbeck, techanalytiker på Redeye.

Det är två stora företag som har vässat teknikvapnen inför den kommande veckans lansering av Playstation 5 och Xbox series X/S. Men även om både Sony och Microsoft konkurrerar om marknadsandelar med sina nya spelkonsoler så gör de det med något skilda strategier.

– För Microsoft står spelintäkterna för en mindre andel av bolagets totala intäkter, de här lanseringarna är viktigare för Sony än vad de är för Microsoft, säger Lars-Ola Hellström, techanalytiker på Pareto securities.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här