Populärteknik

"Rälskraft" ger säkrare järnvägsövergångar

När tåghjulen passerar överförs rörelsen till en mekanism som driver en generator som kan ge el till varningsljusen vid en järnvägövergång. Foto: Alamy & University of Nebraska-Lincoln

Energin från ett framrusande tåg kan användas för att driva varningsljus.

Publicerad

Vid många järnvägskorsningar saknas el som kan driva signaler som varnar bilister och andra trafikanter.

En lösning är att installera solceller. Kruxet är att det just krävs solsken för att driva varningsljusen och ladda batterier för att de även ska fungera när det är mörkt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här