Premiärflyg för Boeings nya batteri

2013-03-26 09:25  
Batteriet för Boeing 787 har fått ny isolering och placerats i en låda av rostfritt stål. Foto: Boeing

Nu har det nya batteriet för Boeing 787 för första gången testats i luften.

Måndag 25 mars startade en Boeing 787 Dreamliner från flygplatsen Paine Field i närheten av Seattle i USA.

Syftet var att testa nydesignade batterier efter två tidigare incidenter där ett batteri började brinna och ett annat utvecklade rök vilket ledde till att flygplanstypen fick flygförbud av myndigheten Federal Aviation Administration.

Under den två timmar långa flygturen provade personal från Boeing bland annat att fälla ut och in landningsställen vid upprepade tillfällen samt testa planets elsystem och reservsytem, skriver Cnet.

- Allt fungerade precis som vi planerat, sade Boeings talesman Marc Birtel till nyhetsbyrån AP efter landningen.

Den stora skillnaden mellan de tidigare batterierna och de nya är att de placerats i en låda av rostfritt stål och fått en annan inneslutning av ett material som isolerar elektriskt och termiskt vilket ska förhindra att eventuella bränder sprider sig. Boeing har även modifierat batteriets laddningsprocedur så att den blir mjukare.

Ett problem är att man ännu inte, trots omfattande undersökningar, vet vad som orsakade den kortslutning som ledde till batteribranden i Boston 7 januari.

En anledning till att Boeings batteriproblem blivit så uppmärksammade är att Dreamliner är det första passagerarplanet i världen som använder litiumjon-batterier vilka har låg vikt, hög energitätet och kan laddas snabbt.

När premiärturen utvärderats ska Boeing inom några dagar göra nya testflygningar och hoppas att flygförbudet för planet ska kunna hävas inom några veckor.

Men analytiker säger till BBC att det kan dröja flera månader innan myndigheterna ger klartecken.

Boeing har hittills levererat 50 Dreamliner till flygbolag runt om i världen som nu alla står på marken. Enligt BBC förlorar Boeing omkring motsvarande 300 miljoner kronor per vecka på grund av flygförbudet.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer