Nytt mobilbatteri fördubblar driftstiden

2015-02-03 10:57  
Till höger det nya batteriet bredvid en mobil vars batteri har samma kapacitet. Foto: SolidEnergy

Nya elektroder i litium-jonbatterier ökar lagringskapaciteten rejält.

Företaget Solid Energy som grundades vid det amerikanska universitetet MIT 2012 har utvecklat ett litium-jonbatteri vars energitäthet är dubbelt så stor som hos andra liknande batterier.

Hemligheten är att ersätta de konventionella grafitelektroderna med en tunn folie av litium som kan lagra fler litiumjoner.

Batteritillverkare har med klent resultat försökt att använda sådana elektroder sedan länge. Men Solid Energy säger sig ha löst flera av de nyckelproblem som gjort att sådana batterier antingen slutat fungera efter några få laddningar eller börjat brinna, skriver MIT Technology Review.

Normalt reagerar litium med battericellernas elektrolyt och skapar en förening som fångar in litiumjonerna och hindrar dem från att generera en elektrisk ström vilket gör att energin som batteriet kan lagra minskar. Reaktionen skapar även spikformade molekyler, så kallade dendriter, som kan ge kortslutningar och sätta eld på elektrolyten.

För att förhindra det kan den flytande elektrolyten bytas ut mot en fast som är mindre reaktiv och dessutom förhindra kortslutningar. Men elektrolyter i fast form leder inte jonerna lika väl som flytande vilket försämrar batteriets prestanda.

I det nya batteriet används elektrolyter både i fast och flytande form. När jonerna rör sig genom den fasta elektrolyten når de den flytande som leder dem mot den motsatta elektroden. Men till skillnad mot konventionella flytande elektrolyter är den som används av Solid Energy inte brännbar, skriver MIT.

En fördel med den nya metoden är att den inte kräver ny utrustning i fabrikerna som tillverkar litium-jonbatterier och den prototyp som forskarna byggt behåller 80 procent av sin ursprungliga lagringskapacitet efter 300 uppladdningar.

I en video säger Solid Energy att de första kommersiella batterierna för exempelvis mobiler ska finnas tillgängliga 2016 och året därpå kommer deras batterier även för elfordon som ska erbjuda en dubbelt så lång körsträcka som dagen batterier klarar av.

Men enligt MIT kan de prototyper som nu finns inte laddas upp tillräckligt många gånger för att passa eldrivna bilar.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer