Nu körs första eldrivna satelliten

2015-09-14 11:17  
En satellit med eldrivna motorer förbrukar bara fem kg bränsle per år för att hålla den på plats. Foto: Boeing

En satellit som enbart använder eldrivna motorer har nu satts i drift.

Boeings eldrivna kommunikationssatellit ABS-3A av typ 702SP som skickades upp i rymden 2 mars 2015 har nu överlämnats till sin ägare kommunikationsföretaget ABS som ska använda satelliten för telekommunikation i Amerika, Europa, Mellanöstern och Africa, skriver Boeing på sin webb.

Enligt Boeing är satelliten den första som enbart använder eldrivna motorer för att hålla den i rätt position.

Motorerna som används är Boeings jonmotorer Xenon Ion Propulsion System, XIPS, där en eldriven mikrovågsgenerator värmer ädelgasen xenon till en mycket hög temperatur där gasen joniseras och bildar en plasma som skjuts ut från motorn och ger fart.

Tidigare har jonmotorerer använts ombord på rymdfarkoster som komplement till traditionella raketmotorer men ABS-3A är den första som helt skippar kemiska flytande bränslen.

Det gör att bränslemängden kan minskas dramatiskt vilket gör satelliten lättare och därmed billigare att skjuta upp.

En traditionell kommunikationssatellit kan bära med sig upp till 2,5 ton flytande bränsle medan ABS-3A beräknas förbruka så lite som fem kg bränsle per år för att hålla den på plats i sin position ovanför jorden.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer