Här är världens bästa bilmotor

2011-05-19 13:33  

Nu har årets bästa bilmotor korats. Det är en liten ettrig rackare på 875 kubikcentimeter med bara två cylindrar.

Fiat 875cc Twinair är världens just nu bästa bilmotor. Det har juryn i International Engine of the Year 2011 slagit fast.

Enligt tävlingens egna uppgifter är detta en av bilindustrins mest åtråvärda utmärkelser.

Vid sidan av att vinna huvudklassen ”International Engine of the Year” vann Fiats motor även de tre kategorierna Bästa nya motor, Årets gröna motor och Motor under en liter.

– Vem kunde tro att en tvåcylindrig motor skulle kunna vinna International Engine of the Year när vi introducerade den 1999, säger tävlingens vice ordförande Dean Slavnich i ett pressmeddelande.

Bensinmotorn, som sitter i Fiats 500-modell, har med sina två cylindrar en slagvolym på 0,875 liter och utvecklar 85 hästkrafter vid 5 500 varv per minut. Vridmomentet ligger på 150 Nm vid 2 000 varv per minut och bränsleförbrukningen är omkring 0,34 liter per mil.

Det som bland annat gjorde att den 85 kg tunga turbomatade motorn blev årets miljöbil är att den bara släpper ut 95 gram koldioxid per kilometer i en Fiat 500.

Vid sidan av Fiat blev BMW den stora vinnaren i årets tävling. De knep förstaplatsen i fyra kategorier med fyra olika motorer i klasserna 1,4 – 1,8 liter, 1,8 – 2 liter, 2,5 – 3 liter samt 3 – 4 liter.

Men värstingklassen för motorer över 4 liter vanns av Ferrari med sin V8:a på 4,5 liter som finns under huven på Ferrari 458 Italia. Förmodligen en efterlängtad triumf för den italienska biltillverkaren som inte vunnit klassen för största motor sedan 2001. Då var det deras V12:a på 5,5 liter som kom etta.

I juryn som röstat fram årets vinnare sitter 76 motorjournalister från 36 länder som bedömt körförmåga, prestanda, ekonomi, elegans och tillämpning av avancerad motorteknik, enligt tävlingens webbplats.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt