Ekot från Big Bang kan vara – damm

2014-05-20 09:15
Teleskopet Bicep2 vid Sydpolen som forskarna använt för sina studier. Foto: Corbis/All Over Press

När upptäckten om universums födelse presenterades för två månader sedan blev den en världsnyhet. Nu bråkar forskarna huruvida resultaten stämmer eller inte.

Kanske var det för bra för att vara sant. Två månader efter den stora upptäckten av ett "eko från big bang" ifrågasätts nu bevisen. Den signal som forskarna fångade upp kan lika gärna bero på damm inom vår egen galax, visar en ny analys. Forskarna bakom upptäckten slår dock ifrån sig kritiken.

– Vi tänker verkligen inte dra tillbaka våra resultat, säger John Kovac vid Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics i USA.

Andra, däremot, anser att slaget redan är förlorat.

– Det mest rättvisa nu är att säga att det inte är någon upptäckt – punkt, säger Paul Steinhardt, teoretisk fysiker vid Princeton University.

Den nya analysen presenterades vid Princeton University den 15 maj. Enligt denna är det mest troliga att signalen inte utgörs av "rester" från big bang.

Kovac och hans kollegor, däremot, säger sig nu ha dubbelkontrollerat alla beräkningar och skickat in den nya analysen för publikation i en vetenskaplig tidskrift, vilken vill Kovac dock inte avslöja.

Klarhet kan komma i oktober, då analysen av de data som den europeiska rymdsonden Planck samlat in under 2009 antas vara klara.