Opinion

”Vi måste vara beredda på stora kunskapsförluster”

Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin
Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin
Foto: Robert Daly

DEBATT. När gymnasieskolor och vuxenutbildningar ska bedriva all undervisning på distans ställer det stora krav på teknik och pedagogik. Situationen kommer att leda till kunskapstapp för elever, skriver Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas riksförbund.

I ljuset av den snabba smittspridningen av covid-19 ställs det svenska samhället inför stora prövningar. Något motsvarande har inte skett i modern tid. När skolor stänger och distansundervisning ersätter ordinarie undervisning måste vi förlita oss på teknik.

Men tekniken är bara en av flera utmaningar som lärarna står inför.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här