Vårvindar på verkstadsgolvet

2010-04-20 23:00  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Hösten 2008 brakade svensk verkstadsindustri rakt in i den värsta lågkonjunkturen i mannaminne. Volvo gick från vinstrekord andra kvartalet till brakförlust i tredje kvartalet. Inbromsningen var så häftig att ingen riktigt hann fatta vad som egentligen hände. Det bara small till efter Lehman Brothers kollaps.

Sedan dess har det varit permafrost i den svenska verkstaden. Underleverantörer har kämpat för sin överlevnad i takt med att storföretagen har dragit ner produktionen, permitterat och avskedat personal.

Vart tredje jobb i underleverantörsbranschen har försvunnit på två år.

Men i förra veckan kom det tre tydliga signaler om att bättre tider är på väg:

Först överraskade Scania med en ”omvänd vinstvarning”. I förtid släppte Leif Östling sin rapport för första kvartalet. Den visar att vinsten för Scania har ökat till 2,1 miljarder. Orsaken till den snabba resultatförbättringen är framför allt en stark efterfrågan på lastbilar i Brasilien. Många anställda går nu i april tillbaka till femdagarsvecka. Ett tydligt tecken på att produktionstakten ökar.

Volvo kommer med sin rapport nu på fredag. Men redan på bolagsstämman i förra veckan gjorde Leif Johansson flera positiva uttalanden:

”Vi ser nu en ljusning och tror att den värsta tiden ligger bakom oss”.

Så optimistisk har Volvochefen inte varit sedan det historiska vinstrekordet sommaren 2008. Han passade på att berätta att Volvo klarat målet att sänka kostnaderna med 21 miljarder och har minskat lagren med 17 miljarder.

Det som talar för att efterfrågan på nya lastbilar är på väg upp även i Europa är att priserna på begagnade fordon nu ökar.

Tredje glädjetecknet i förra veckan var en kanonrapport från SKF. Vinsten var långt högre första kvartalet än analytikerna räknat med och nu skruvar fler verkstadsanalytiker upp sina förväntningar på framtiden. SKF är en global underleverantör och ser rakt in i världens alla verkstäder. Efterfrågan på lager och lagersystem är en mycket bra mätare på konjunkturen. Och det som nu går bäst är det SKF kallar ”Automotive”. Fordonsindustrin i hela världen är på väg upp ur diket. Både personbilstillverkare och tillverkare av tunga fordon ser ljuset.

Och när efterfrågan nu tar fart på allvar måste man beundra Leif Östling som har haft modet att behålla all personal i verkstäder och på utvecklingsavdelningar. ?Scania är väl rustat för framtiden.

***

Ett annat värmande vårtecken i konjunkturkylan är vår egen annonsering. Lediga jobb är på väg upp. Den här veckan är det en egen bilaga. Ett försiktigt löfte om bättre tider i industrin.

Lars Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt