Opinion

”Undvik ras - låt broarna larma själva”

I februari i år kollapsade ett fundament till Skjeggestadsbron på E18 mot Oslo i Norge. Några veckor senare startade återuppbyggnaden med att spränga bort den raserade delen av bron. Foto: Junge, Heiko
Raid Karoumi, Professor, avdelning för brobyggnad, KTH
Mats Sandberg, test- och mätteknikföretaget HBM, Sverige

DEBATT. Det räcker inte med punktinsatser för att förhindra framtida brokollapser. Klimatförändringarna ställer nya krav på övervakningen av vår åldrande infrastruktur, skriver Raid Karoumi, professor, brobyggnad på KTH och Mats Sandberg, HBM.

Vår åldrande trafikinfrastruktur utsätts för nya och okända påfrestningar i och med klimatförändringarna. Det har visat sig att ökad nederbörd har negativ inverkan på bland annat grundkonstruktionernas funktion i till exempel broar, vilket kan ha stor betydelse för deras framtida bärförmåga. Samtidigt innebär ökade axellaster och trafikmängder på våra vägar ytterligare hot mot trafiksäkerheten.

Alla som är inblandade i att bygga, planera och underhålla vår infrastruktur måste bli bättre på att mäta och övervaka konstruktionerna för att garantera livslängd och trafiksäkerhet - och för att i förlängningen undvika brokollapser. Dessutom finns stora pengar att spara på att upptäcka brister i konstruktionerna i tid.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här