”Ren idioti med långa lastbilar”

2012-06-19 09:37  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

DEBATT. Trafikverket vill att Sverige ska tillåta 32 meter långa lastbilar på våra vägar. Maximal vikt för dessa fordon skulle bli 80 ton! Detta verkar ju vara ren idioti. Kör godset på järnväg i stället, tycker Jan Sundström.

Det kom en nyhet för några veckor sedan på Rapport, att Trafikverket vill tillåta 32 meter långa långtradare på våra vägar.

Enligt tillgänglig statistik, så utgör tunga lastbilar cirka 7 procent av fordonstrafiken på våra vägar, men samtidigt deltar dessa i 20 procent av alla olyckor med dödlig utgång. Det är inte alltid som lastbilen är direkt skyldig eller inblandad i själva olyckan. Många olyckor orsakas av personbilar, som kör om en långtradare. Har man legat länge bakom en långtradare och försökt köra om, så trubbas säkerhetsgränsen av, man kör om med lite mindre marginal. Jag menar att lastbilen då indirekt orsakat olyckan.

Hur många tillfällen kommer det att finnas att köra om ett 32 meter långt fordon?

Med längre lastbilar på våra vägar kommer deras andel av trafikolyckorna med dödlig utgång att öka ytterligare.

I USA, bilens förlovade land, har man max tillåten längd på tunga lastbilar på 18 meter och max vikt 36 ton. I de stora EU-länderna är max längd 18, 75 meter med max vikt 40 ton. I Sverige tillåter vi lastbilar på 24 meter som väger 60 ton.

Motivet att tillåta 32 meter långa lastbilar skulle vara att minska kostnaderna för landsvägstransporter. För att frakta 1 ton gods 1 km går det med järnväg åt cirka 220 kJoule, med lastbil 2 000 kJ och med flyg 13 000 kJ.

Om vi tittar på koldioxidutsläppen, så blir fördelen för järnväg ännu större. Detta borde leda till att i stället för att tillåta längre och tyngre fordon på landsvägarna, så borde vi öka incitamentet att transportera gods på järnväg.

De tunga transporterna orsakar fler olyckor på våra vägar och sliter på våra vägar mer än vad de betalar för. Slitaget och olyckorna kommer att kosta samhället mer an vad man sparar på att tillåta de extremt långa och tunga fordonen.

Dessutom borde konsekvenserna för vägar, broar, körning i samhällen etc. också diskuteras.

Jag uppmanar nu ansvarfulla politiker i Sveriges riksdag att stoppa framtida användning av 32 meter långa fordon. Jag skulle till och med förorda att vi gör som övriga Europa och USA, återinför max längd för landsvägstransport på 18,75 meter och max vikt på 40 ton.

Jan Sundström, civilingenjör

Mer om: Energi Bilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt