”Kaos väntar på södra stambanan”

2013-11-29 10:27  
GÖTEBORG 2011-07-03 Tågtrafikanter väntar på ersättningsbussar i Göteborg på söndagen sedan närmare 60 region- och pendeltåg i Västsverige ställts in under helgen. Flertalet inställda tåg beror på brist på lokförare. De har gått på semester utan att ersättas. Foto Adam Ihse/TT Foto: Adam Ihse/TT

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

SLUTREPLIK. Alla kan ju se hur det står till med den svenska järnvägen. Men trots regeringens mångmiljardsatsning får Skåne mindre pengar, inte mer. Hur gick det här till? Är det ett totalt stopp som krävs för att regeringen ska ta itu med problemen? Det undrar Jonas Rastad och Mikael Stamming, Region Skåne.

Visst tar det tid att bygga järnväg och därför ska vi inte vänta längre med beslut. Regeringen har satsat 100 miljarder kronor ytterligare för denna planperiod – men Skåne är ett exempel som fått 1 miljard kronor mindre än förra perioden, trots tillskottet. Vad hände?

Skåne, med 13 procent av befolkningen, har fått mindre än 7 procent av 2014-25 års transportplans tilldelning – Skåne jobbar med transittrafik, import och export av Sveriges gods och en växande arbetsmarknadspendling.

Skåne är absolut nöjd med sitt geografiska läge och den roll det ger oss för landet som transitområde men vi är också ledsna – vi kan mycket snart inte göra vårt jobb för Sverige. Kaos väntar på södra stambanan.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd svarar att det tar tid att bygga järnväg och att nuvarande regering gjort mer än tidigare men det räcker faktiskt inte.

Ja - Region Skåne skriver i sitt remissvar att vi delar Trafikverkets syn och att viktiga prioriteringar är gjorda men det räcker inte hela vägen. Kapacitetsutredningen pekar på att av de 21 värsta förväntade flaskhalsarna i Sverige 2021 finns en tredjedel i Skåne. Och det är ju bra att man konstaterar detta – men att sedan inte göra någonting åt det?

Meddelandet att det kommer att ta sju till tio år att underhålla och förbättra södra stambanan räcker inte heller. Alla kan ju se hur det går just nu med underhåll och driftstopp på svenska järnvägar. Någonting radikalt måste ske för järnvägen i Sverige.

I dagarna lanserade Alliansregeringens partiledare en historisk satsning på tunnelbana till Nacka och Stockholm – ett fantastiskt bra initiativ. Stockholm, Sveriges huvudstad är en tillväxtmotor som behöver både fungerande infrastruktur och nya bostäder.

Men vad händer med godset och de andra tillväxtorterna i Sverige?

Region Skåne presenterade nyligen en rapport av Trivector som visade att läget på Södra Stambanan är än mer akut än vad vi tidigare trodde. Inte ett enda tåg går in i ekvationen utan störningar. Och då har vi mängder med framtida förändringar framför oss. Ett exempel är de förvarningar Region Skåne fått av BaneDanmark (jmf med tidigare svenska Banverket) där de har tittat på konsekvenserna av öppnandet av den tysk-danska förbindelsen, Fehmarn Bält 2020.

BaneDanmarks beräkningar av godståg över Öresundsbron 2030 är hela 84 tåg i stället för Trafikverkets uppskattning med 40 tåg. Eller om nya operatörer bestämmer sig för att söka sig in på systemet – en kedja är inte starkare än dess svagaste länk och vi måste dessvärre meddela att Skånes infrastruktur är skörare än vi trodde.

Arbetet med att lägga fram en realistisk plan och helhetslösning för Skånes infrastruktur, ett arbete som går under namnet Skånepaketet, är en minutiös process där samtliga Skånes kommuner har varit med och påverkat. Processen har inte varit lätt med alla de avvägningar och avståenden som måste göras för den balanserade helheten.

Att vi nu står inför en situation som är under nivån ”lappa och laga” är minst sagt sorgligt.

Ja, samtalen med trafikverket fortsätter men vi kan bara undra vad som ska till för att nå fram? Ett totalt stopp på Södra Stambanan för gods på väg norröver?

Jonas Rastad Regiondirektör Region Skåne

Mikael Stamming Utvecklingsdirektör Region Skåne

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt