Opinion
Digitala valstugor tar över
Valstugor och valaffischer är symboler för att det är riksdagsval i Sverige. Vart fjärde år förvandlas landets blåsiga torg till politiska mötesplatser.
Här har förhoppningsfulla politiker traditionellt och rituellt salufört sina budskap genom skorrande högtalaranläggningar, fått "kniviga" frågor av lojala partimedarbetare, och ibland också lyckats fånga in någon vilsen väljare som hastar förbi med matkassarna. I valstugans värme bjuds det på ljummet kaffe och partipolitisk retorik.
Så har det länge sett ut i svenska valrörelser. Men de gyllene tiderna för affischklistrare och friggebodssnickare kan vara över. Den nya tidens valarbetare finns på nätet och rattar sociala medier och bygger digitala plattformar åt partierna. Facebook, Twitter, Youtube och bloggar är svensk valrörelse 2.0. Åtminstone om man ska tro alla politiska spinndoktorer, valstrateger och pr-konsulter. Valrörelsen 2010 ska de sociala medierna slå igenom, det är alla politiska bedömare överens om. Två saker pekar man på: det amerikanska valet hösten 2008 och den så kallade bloggbävningen i samband med FRA-lagen sommaren 2008.