Traktorfabrikörens supersportbil

När en traktortillverkare vågade utmana sportbilsjätten Ferrari föddes världens mest oblyga bilmärke. I år firar Lamborghini 50 år.

Publicerad Uppdaterad

Ferruccio Lamborghini var fascinerad av tjurar, född i oxens tecken och van att leda handfast med uppkavlade skjortärmar. Efter andra världskriget hade han gjort sig en förmögenhet genom att bygga upp en av Italiens största traktortillverkare under eget namn. I slutet av 1962 tillkännagav han att han skulle skapa en gran turismo-bil, en sportvagn för långturer, som kunde konkurrera med Ferrari. Idén var att skapa en personbil för vanliga vägar men med tävlingsprestanda, som en sportbil fast med en lyx och komfort som tävlings­bilar saknar.

Folk trodde att han spårat ur. Sport­bilar gör sällan tillverkaren rik. Det fanns en uppenbar risk att Ferruccios nya, moderna fabrik och fåfänga projekt skulle äta upp hans förmögenhet utan att lämna så mycket som ett bromsspår efter sig.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här