Startup-febern behöver rutin

2015-10-12 12:53  

KRÖNIKA. Startup-Sverige är fullt av kreativitet, men inte lika mycket erfarenhet. Helen Ahlbom har en idé om hur unga entusiaster kan lära sig av de som nu fått lämna Ericsson.

Stockholm fullständigt kokar av nya teknikidéer. Jag besökte nyligen innovationshubben Sup 46 på Regeringsgatan mitt i Stockholm. Där har redan ett 50-tal utvecklingsbolag flyttat in. Konferensrummet var fullt av unga kvinnor, merparten säkert under 25. De hade lockats dit av en debatt med mer etablerade kvinnliga entreprenörer. Jag har aldrig tidigare sett så många unga tjejer som lockats av att starta teknikbolag. Den bubblande entusiasmen var slående!

För några veckor sedan besökte jag ett annat ungt bolag i city. Det svenska spelundret King har sitt huvudkontor på Sveavägen 44. I lokalerna fanns som förväntat de glada färgerna och fotbollsspelen, men också Åsa Bredin, chef för de 150 utvecklarna. En udda fågel i svensk spelindustri, där bara 18 procent av de anställda är kvinnor.

Det börjar redan bli trångt på Kings huvudkontor i Stockholm, där 400 av spelföretagets 1 500 anställda arbetar. Så snart öppnar man nya lokaler på Kungsgatan med plats för ytterligare 100 personer. De unga utvecklarna vill jobba mitt inne i staden.

Och i början av september var jag en av 4 000 deltagare på Sthlm Tech Fest, på Waterfront mitt i Stockholm. Alla viktiga svenska startuppare var där. Liksom representanter från de hajpade bolagen Uber och Tesla.

Evenemanget var fullsatt och de flesta i publiken såg ut att vara under 30 år. Entreprenörerna som fick pitcha sin idé framme på scen likaså. Där haglade floskler i stil med ”We will take this to the next level”, men entusiasmen för de nya digitala möjligheterna var ändå smittande.

Framme på scen fanns också den erfarna och framgångsrika investerare Kees Koolen, numera partner i Investorsägda riskkapitalfonden EQT Venture. Han rådde de unga nätentreprenörerna att ta hjälp av mer erfarna personer. Den extremt snabba internetvärlden kräver det, menade han. När en ny tjänst är klar och redo för lansering, kan efterfrågan explodera. Det finns 3 miljarder krävande kunder på nätet, och fungerar inte den nya tjänsten klickar de sig snabbt vidare. De unga nätentreprenörerna har inte längre tid att skaffa sig egen erfarenhet, menade Koolen.

Jag tycker hans förslag är klokt.

Varför inte kombinera några av de 1 100 som nyss sparkats från Ericsson med gänget på Sup 46, King och de andra utvecklingsföretagen som visade upp sig på Sthlm Tech Fest?

Merparten av dem som tvingats gå från Ericsson har jobbat inom forskning och utveckling. De har helt säkert mer kunskap om strategi och affärsmodeller än de entusiastiska 22-åringarna som vill ta sin nättjänst ”to the next level”. Många av de gamla stötarna, flera över 40, skulle säkert kunna tänka sig att jobba inne i city på ställen där erfarenhet uppskattas, lokalerna är färgglada och entusiasmen sprudlar.

Tänk vad kul de skulle kunna ha!

Så mitt förslag till Jessica Stark, vd och medgrundare av Sup 46: Bjud in de tidigare Ericssoningenjörerna till era öppna lunchträffar i köket på Regeringsgatan.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer