MAN väljer Scania

2014-09-29 05:30  

Tio år efter att samarbetet presenterades första gången ser det nu ut att bli av. Lastbilstillverkaren MAN köper växellådor av Scania.

Samarbetet avser Scanias nuvarande växellådsprogram och utvecklingen av framtida generationer. Scanias växellådor kommer successivt att införas i MAN:s produkter från och med 2016. MAN kommer att integrera dem i sin drivlina och i sin elektronikplattform.

– Detta är en milstolpe i samarbetet med MAN, säger Scanias vd Martin Lundstedt i ett pressmeddelande. Avtalet innebär dock inte att lastbilarna från MAN plötsligt blir Scanialika, försäkrar han:

– Det är den strategiska programvaran, som styr växellådan och dess samverkan med övriga komponenter som är mest avgörande för fordonsegenskaperna. Den utvecklas av varje varumärke för sig.

Egentligen skulle det ha blivit av redan 2003. MAN skulle köpa växellådor av Scania, och Scania skulle köpa axlar av MAN. Volkswagens båda lastbilstillverkare skulle skapa synergier. Men i sista ögonblicket ställdes affären in, och MAN fortsatte att välja växellådor från ZF. Källor i företagen gör gällande att MAN helt enkelt fick ett bättre pris av den tyska megatillverkaren ZF. Samarbetet, som då handlade om specialaxlar för allhjulsdrift, ställde Scania in med kommentaren ”för dyrt och komplicerat” från dåvarande vd Leif Östling.

Efter att Volkswagen tidigare i år satsade nära sju miljarder euro för att få total kontroll över Scania, har trycket på samarbeten ökat. Synergier måste fram. Men båda företagen har var för sig redan utvecklat nya motorer och hytter. Samarbeten inför nästa motorgeneration håller förvisso på att formeras, men de stora vinsterna av detta ligger 10–20 år bort i tiden. Så hittills är gemensamma inköp av navigationssystem och fönsterglas det största man haft att visa upp.

Nu handlar det om ungefär 80 000 växellådor, en affär för många miljoner euro. Var de ska tillverkas är dock inte klart. Det gamla samarbetsprojektet med växellådor åt ena hållet och axlar åt andra förutsatte produktion där den finns i dag, och det finns en del som talar för att det fortfarande gäller. MAN har ingen egen växellådsfabrik. Scania har beslutat att bygga ut kapaciteten i Södertälje från 80 000 till 130 000 per år, visserligen för de egna behoven men planer kan ändras.

Det mest ekonomiska för en koncern som jagar synergier är antagligen att bygga ut ytterligare i Södertälje. Faktumet att det inte tar bort jobb från MAN spelar också in.

Om nästa avtal som offentliggörs handlar om att Scania ska köpa axlar från MAN blir det också lättare att koncentrera den tillverkningen till München, där 800 MAN-anställda i dag tillverkar drygt 100 000 lastbilsaxlar.

 

 

Växellådsteknik från 1991

  • Växellådor för lastbilar har mycket långa produktcykler, i alla fall för hårdvaran som det här avtalet handlar om. Det unika, och det som utvecklas hela tiden, är mjukvaran, programmen som får växellådan att jobba optimalt med olika motorer och olika lastbilar.
  • Det gäller också det automatiska växlingssystemet Opticruise, som är ett tillbehör till Scanias växellådor.
  • Scanias nuvarande växellådor (en 8-växlad som kan fås med en extra krypväxel och en 12-växlad som kan fås med två extra krypväxlar), har grundteknik från 1991. För drygt tio år sedan fick de sin nuvarande tunnelform. Den första versionen av Opticruise kom 1995. Scania har också en automatväxlad låda som man köper från Allison.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer