Katastrofen slår mot bilindustrin

Saabs leverantörer i katastrofdrabbade Japan har bekymmer som kan drabba Trollhättan redan i veckan. Automatlådor är ett stort problem. Foto: GM och Scanpix

Produktionsstopp och förseningar. Krisen i Japan blir kännbar för svensk industri redan i nästa vecka. Värst drabbas bilindustrin av bristen på elektronikkomponenter.

<p>- Nedgången i bilindustrin i världen väntas bli lika stor som under den senaste finanskrisen, säger Mats Ödman, informationsdirektör på bilsäkerhetsföretaget Autoliv Sverige.</p> <p>Autoliv, som bland annat tillverkar styrenheter för krockkuddar, klarar sig någon vecka till.</p> <p>För de svenska biltillverkarna börjar de verkliga problemen i nästa vecka. Det gäller både direktleveranser från Japan och leverantörer från andra länder som är beroende av japanska komponenter.</p> <p>- Vi har klarat de första veckorna bra och klarar den här veckan också. Längre tidsperiod än så går inte att bedöma, säger Per-Åke Fröberg, talesman för Volvo Personvagnar.</p> <p>Japanska komponenter står för cirka tio procent av värdet i en Volvo. Bland annat köper man växellådor från Japan. Drabbas bolaget av produktionsstopp lär kunderna få vänta på sina bilar.</p> <p>Även Saab Automobil räknar med allvarliga störningar. Man köper allt från automatlådor till viktig elektronik från Japan och kan få problem redan den här veckan. Inköpsavdelningen ser nu över om man kan byta ut några av leverantörerna.</p> <p>- Automatlådorna från Aisen AW byter man inte hur som helst. Där vi tittar på alternativ handlar det om enklare elmotorer och reläer till exempel, säger företagets inköpsdirektör Kjell-Åke Eriksson. Men man måste hålla i minnet att sådant tar tid också.</p> <p>- Scania väntar sig problem i början av maj om inte produktionen av japanska elektronikkomponenter tar fart igen, berättar bolagets presschef Hans-Åke Danielsson. Det kan klart bli störningar i produktionen.</p> <p>Även andra svenska industriföretag kan drabbas. Exempelvis ABB har dagliga kontakter med sina japanska leverantörer och ser över leverantörskedjorna.</p> <p>- Vi jagar intensivt våra leverantörer och även leverantörernas leverantörer i Japan för att se hur vi kommer att påverkas, säger Christine Gunnarsson, presschef på ABB.</p> <p>Koncernerna Sandvik och Autoliv påverkas också ekonomiskt genom att deras fabriker i Japan drabbats av olika problem.</p> <p>Sandvik har en anläggning som gör hårdmetall till skärverktyg, 18 mil norr om kärnkraftverket Fukushima. Den stannade först på grund av jordbävningen, men går nu till 90 procent. </p> <p>Atlas Copco, Tetrapak och försvarskoncernen Saab uppger att man inte berörs i någon nämnvärd grad.</p>

Läs de fullständiga intervjuerna med Saab och Volvo här.

Nio röster om Japankrisen

ABB: Planer arbetas fram för att hantera läget men det är ännu för tidigt att säga om vi kommer att få problem eller inte.
Christine Gunnarsson, presschef.

Atlas Copco: På det stora hela inga negativa effekter.
Daniel Frykholm, presschef.

Autoliv Sverige: Om Volvo PV får problem i produktionen drabbas vår fabrik i Vårgårda.
Mats Ödman, informationschef.

Saab Automobile: Vi klarar oss tre veckor till men kan få problem redan denna vecka.
Kjell-Åke Eriksson, inköpschef.

Saab Group: I det korta perspektivet inga problem.
Peter Liander, presschef.

Sandvik: Vi har en del problem med att få fram gas till vår fabrik, 18 mil från Fukushima, eftersom det är skador på vägarna.
Anders Wallin, informationsdirektör.

Scania: Om inte produktionen av elektronik kommer igång snart så kommer vi få problem i början av maj.
Hans-Åke Danielsson, presschef.

Tetra Pak: Vi är lyckligt lottade och har klarat oss bra.
Eva Milton, presschef.

Volvo Cars: Vi klarar den här veckan också. Längre tid går inte att bedöma.
Per-Åke Fröberg, corporate spokesman.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL