Övriga nyheter

EU:s miljödiesel finns inte på riktigt

Susanna Balstcheffsky är chefredaktör på Ny Teknik.

LEDARE. Alla som följer Volkswagengate – biljättens fusk med avgastesterna för sina dieselmotorer – vet nu att i USA tas utsläpp av kväveoxider på allvar. Men i EU är synen på de hälsofarliga kväveoxiderna mer tillbakalutad.

Publicerad

Att Europa har klimatgasen koldioxid i fokus när det gäller att minska trafikens många luftföroreningar, är förståeligt. Men det är obegripligt att inte också ha stränga regler för kväveoxider, äkta tester av dieselmotorerna och efterkontroller av att utsläppsgränserna hålls.

Avslöjandena i USA har också lett till att motortesterna i EU har synats. Man baxnar över att utsläppen tillåts vara mycket större i verkligheten än vad testvärdena i labbet visar. Ett accepterat fusk.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här