Elcykeln som väntas göra succé i Sverige

2014-11-21 05:30  

De små elcyklarna är enormt populära i Israel. Svenska cykelsäljare tror att försäljningen tar fart i Stockholm i vår.

Överallt syns folk på små elcyklar. De snirklar sig fram bland bilarna på gatorna och susar fram på cykelbanorna.

– De har tagit fart det senaste året, berättar Benjamin Ratz, som jobbar som analytiker på riskkapitalbolaget Lool Ventures.

När han kom till Tel Aviv från Sverige för två år sedan köpte han först en vanlig cykel.

– Som svensk vill man ju inte verka lat. Men jag tröttnade på att komma fram genomsvettig, så jag köpte en liten elcykel och gillar den verkligen.

Ny Tekniks reportrar bestämmer sig för att testa. Cykelhandlaren berättar att modellerna tillverkas i Kina, och att han har varianter för mellan 3 500 och 5 000 shekel, ungefär dubbelt så mycket i svenska kronor.

Den modell vi testkör kostar 7 000 kronor och kan köras 30 km på en laddning.

Sträckan påverkas förstås av backar, vind och vikt. Batteriet tar fyra timmar att ladda, och är den dyra komponenten. Ett nytt kostar 4 000 kronor.

Det går att välja mellan tre olika hastigheter, men maxfarten är 25 km/h.

– Bromsar gör man som på en vanlig cykel, med handbromsen, tipsar vår cykelhandlare, som i snitt säljer en mini-elcykel och två vanliga cyklar om dagen.

Väl hemma i Stockholm igen passerar vi butiken Cykelverket på Kungsholmen i Stockholm. I fönstret står en 20 tums elcykel från Zoozbike, importerad från Israel.

– Vi fick in de första för en månad sedan, och har redan sålt 4-5 stycken. Jag tror efterfrågan exploderar till våren, säger Jonas Hedlöf, en av Cykelverkets ägare.

I Göteborg är de små elcyklarna vanligare. Där har Ecoride sålt minimodellerna i flera år, men det är först det senaste året som försäljningen tagit fart.

– Vi säljer nog ungefär 100 av vår lilla Flexible-modell i Göteborg i år, säger Pelle Sjödin på Ecoride.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt