Här är de svenska satsningarna på bioflygbränsle

2018-04-26 06:00  

Svenska flygbolag och andra aktörer försöker genom egna initiativ öka användningen av bioflygbränsle. Men det rör sig fortfarande om väldigt små mängder.

I mars i år meddelade flygbolaget BRA att de lanserar biobränslebiljetter för flyg, en idé som de har fått från kunder som vill minska sin klimatpåverkan. Genom att betala 300 kronor mer för biljetten, prisskillnaden mellan fossilt bränsle och biobränsle för en timmes snittresa, bidrar resenärerna till att andelen biobränsle i flyget på sikt ökar.

– Många lyfter fram att det inte går att säga exakt vilken påverkan det här får, men vi tycker att det här är bättre än att göra ingenting alls, säger Anna Soltorp, hållbarhetschef på BRA.

De 300 kronor extra som passagerarna betalar in går in på ett konto. När BRA bestämmer sig för att tanka med biobränsle använder de pengarna från kontot och gör en beställning hos leverantören i Kalifornien, som gör biobränsle gjort på gamla frityroljor. Det är inte optimalt, erkänner Anna Soltorp, men sektorn är trång och det är ont om bioflygbränsle i dag.

– Det är det här vi har gjort för att skynda på processen. Vi hoppas att politiken och industrin ska kunna få i gång en svensk produktionsanläggning, men det skulle kosta några miljarder kronor och det vill ingen investera i om det inte finns en långsiktighet, säger hon.

Läs mer: Svenskt grönt flygbränsle ligger ständigt flera år bort

BRA:s nästa beställning av biobränsle kommer att tankas på flyg-platsen i Halmstad i maj. Den väntas motsvara den senaste beställningen som gick till samma flygplats, en tankbil som rymmer ungefär 14 ton 100-procentigt biobränsle, som blandas in i det vanliga flygbränslet.

Maria Fiskerud, i dag projektledare på forskningsinstitutet Rise, anställdes för att utveckla föreningen Fly Green Fund 2015, ett initiativ från Karlstads flygplats, Sky NRG och Nordic Initiative on Sustainable Aviation, Nisa. Föreningens syfte var att få i gång en marknad för bioflygbränsle i Norden. Biobränsle står i dag bara för 0,3 procent inom inrikesflyget, berättar hon.

– Om vi i Sverige skulle köpa in allt biobränsle i världen skulle det knappt räcka till inrikesflyget.

Ett hinder för svenskt bioflygbränsle är enligt Maria Fiskerud att olika industrier och producenter som tidigare inte har samarbetat med varandra måste börja göra det. Därför utvecklar nu Rise tillsammans med Swedavia och SAS en digital arena som ska samla kunskap och producenter för att göra det lättare att hitta en väg framåt.

– Det har varit lite hönan och ägget. Flyget säger att de vill åka med bioflygbränsle, men de vill inte investera i det om de inte vet att det är långsiktigt. Samma sak säger producenterna. Alla kan säga att ”vi vill det här”, men ingen gör det. Det är något vi hoppas och vill ändra på. Om alla samlas måste vi kunna hitta en lösning.

Om Sverige hamnar i framkant vad gäller produktionen av bioflygbränsle kan det bli en stor fördel, enligt Maria Fiskerud. Kunskapen kring bränslet och tekniken skulle kunna gå på export.

– Är vi med tidigt kan vi bygga upp expertkunskap inom området, säger hon.

Läs mer: Det här gröna bränslena kan flyget hälla i tanken

Den första veckan efter lansering hade flera hundra personer köpt den lite dyrare biobränslebiljetten hos BRA. Initiativet har fått både ris och ros. Några har undrat varför den biljett som ska vara mer klimatsmart också är dyrare. Anna Soltorp jämför detta med utvecklingen för ekologiska bananer. Till en början var de dyrare och svårare att få tag på för att sedan bli billigare och till och med vanliga.

– I en perfekt värld skulle det kunna bli likadant med bioflygbränsle, säger hon.

BRA arbetar också med att byta ut sin flotta och uppger att de redan har fått ned utsläppen med 30 procent per passagerare. Dagens plan gör av med ungefär en halv liter bränsle milen, enligt Anna Soltorp.

Swedavia som äger och driver tio svenska flygplatser har som mål att företagets egen verksamhet ska ha nollutsläpp av fossil koldioxid till år 2020. Förra året köpte Swedavia för första gången in biobränsle som motsvarade de tjänsteresor som deras medarbetare gjort året innan. Totalt handlade det om 450 ton biobränsle, vilket kostade 7,5 miljoner kronor.

Fly Green Fund

Den ekonomiska föreningen Fly Green Fund startade i juni 2015 för att få i gång en marknad för bioflygbränsle i Norden. Bland annat Swedavia, SAS och KLM är med i föreningen. Majoriteten av pengarna som kommer in till föreningen via kunder, 75 procent, går till inköp av bioflygbränsle. Resten går till insatser för att stötta en kontinuerlig och storskalig svensk produktion av bioflygbränsle.

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt