Krönikor

Huawei och det svåra med att byta färg

Helen Ahlbom, telekomreporter.

KRÖNIKA. Jag var i Kista två halvdagar härom veckan. Huawei hade för första gången bjudit in ett 30-tal europeiska journalister för att presentera strategi och nya satsningar. Det är alltid intressant att försöka dechiffrera vad ett bolag egentligen vill förmedla på den här typen av tillställningar.

Publicerad

Den här gången var det inte så svårt. Huawei vill charma Europas politiker, företagsledare och invånare. ”Lita på oss, vi är här för att hjälpa till.”

Förklaringen är att bolaget haft extremt svårt att ta sig in på den så viktiga USA-marknaden, där många ser Huawei som ett hot mot den nationella säkerheten. Bolaget har även stött på patrull i Indien och Australien.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här