Krönikor

Har den klassiska skolan blivit obsolet?

Mats Lewan, it- och telekomreporter. Foto: Jörgen Appelgren

KRÖNIKA. Fler och fler får upp ögonen för att den digitala revolutionen håller på att ruska om i utbildningsvärlden. Nätbaserat lärande får en allt viktigare roll och skolan blir sig aldrig lik igen.

Publicerad

I förra numret av Ny Teknik rapporterade vi bland annat om begreppet moocar – Massive Online Open Courses – som exempelvis innebär att kurser vid amerikanska toppuniversitet som Harvard och Stanford nu är tillgängliga för alla med internetuppkoppling. Vi skrev också om att svenska högskolor ligger bra till i samma utveckling.

Redan omtalade aktörer på högskolenivå är organisationer och företag som Udacity, Coursera, Edx och Knewton, men även inom grundskola och gymnasium tar förändringen fart, exempelvis genom den ideella organisationen Khan Academy som erbjuder gratis undervisning i hela världen, snart på flera språk.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här