Scania börjar i förskolan

2012-01-17 23:00  
Så lockar företagen in unga ingenjörer. Klicka på bilden för en större version.

Scania satsar brett för att intressera ungar för teknik. Börjar i förskolan och fortsätter hela vägen till högskolan. Dokumenterar, följer upp, utvärderar och förbättrar. 

Scania hör till undantagen. Lastbilstillverkarens satsning på att få ungar att gilla teknik och naturvetenskap är inget pr-jippo. I Södertälje tar man det på allvar.

Britta Wickberg, ansvarig för kompetensutveckling på Scania, har stenkoll på vad bolaget gör för barn och ungdomar i Södertälje. Hon radar snabbt upp aktiviteterna, en efter en. Genomtänkta, kompletterande och med tydliga syften. Se själva i rutan intill.

- Vi börjar med förskolan. Vi kör dit en lastbil, och de får testa olika verktyg. För de lite äldre har bilbyggarskola, sedan är det sommarteknikskola, idrottsskola och sommarforskarskola.

För att fler ska lockas av teknik och naturvetenskap behövs också ny pedagogik i skolorna, anser Britta Wickberg. Därför sponsrar Scania bland annat en tekniklärartjänst på Tom Tits i Södertälje. och stöder  Vetenskapens hus i Stockholm, dit lärare och gymnasieungdomar kan komma och jobba i en modern labbmiljö. Tillsammans med Astra Zeneca och KTH jobbar Scania också med Tekniklyftet för att ta fram kursmaterial för tekniklärare.

Hur utvärderar ni era insatser?

- Det är svårt, men vi försöker i alla fall. Vi har fem, sex sökande till varje plats på vårt industrigymnasium varje år. Och 80 procent av eleverna jobbar kvar på Scania efter 10 år. Det tror vi beror på våra många aktiviteter.

Vad är nästa steg?

- Våra 48 platser på industrigymnasiet räcker inte. Därför startar vi Mälardalens Teknikgymnasium hösten 2012 tillsammans med Astra Zeneca och Telgekoncernen. Där finns plats för 96 elever för yrkesförberedande och högskoleförberedande utbildning.

- Vi har ju valt att satsa lokalt, men hade vi mer resurser skulle vi gärna göra mer på det nationella planet.

Vad borde politikerna göra?

- Satsa mer resurser på lärarutbildningen. Den måste förbättras då barnen intresserade för teknik och naturvetenskap ökar.  Och det kostar pengar.

Hur mycket kostar satsningar Scania?

- Jag vill inte ge några siffror, men det handlar om många miljoner. Det är en investering i kompetens som behövs för att Scania ska vara framgångsrikt även i fortsättningen.

Scania imponerande lista:

Samarbetar med två förskolor om året. Kör dit en lastbil, visar olika verktyg och bjuds in till Scania.

För åtta- och tolvåringarna arrangeras en bilbyggarskola varje sommar där 60 barn får bygga trampbil. Ungdomar från gymnasiets fritidsledarlinje sommarjobbar som mentorer på lägret.  

För 8-13-åringarna har Scania 800 platser på en idrottsskola på företagets egen idrottsanläggning Gröndal.

Efter årskurs 8 finns 24 platser för tjejer och killar på en sommarteknikskola på Scanias industrigymnasium.

80 elever om året får ”Hänga med en ingenjör en dag”.

12 elever får gå på sommarforskarskola under två veckor, ett arrangemang med bland annar Unga forskare. 

Scanias Industrigymnasium har funnits sedan 1941. Där tas in 48 elever per år för en treårig bearbetningstekniklinje. 

Stöder Vetenskapens hus i Stockholm, och finansierar en tekniklärartjänst på Tom Tits i Södertälje.

Samarbetar med Astra Zeneca och KTH i Tekniklyftet för att ta fram utbildningsmaterial för tekniklärare.

Övrigt: Öppet hus, tjejkvällar, gymnasiemässor, bjuder in studie- och yrkesvägledare, visar NTA-lärare nya pedagogiska material, ”Sveriges störigaste sommarjobbare” tillsammans med Teknikföretagen.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt