Så peppar du bäst under skitåret 2009

2009-01-20 23:00  
Nina Jansdotter Foto: Pontus Tideman

Alla behöver vi bli sedda och bekräftade. Glöm aldrig det. Det är karriärcoachen Nina Jansdotters främsta tips på hur man lyckas med sitt ledarskap.

- Det är otroligt vanligt att chefer inte tänker på att alla behöver få feedback. En del låter till och med bli att ge beröm för att de tror att en duktig medarbetare inte behöver det, säger Nina Jansdotter.

Ack så fel, det här är ett grundlägg-ande behov vi har sedan barndomen, förklarar hon. Vi ville vara älskade och önskade av våra föräldrar; för oss som vuxna är chefen en ställföreträdande förälder och arbetskamraterna våra syskon, som kan väcka avund och konkurrens. Det ska man tänka på när man finslipar sin ledarskapsroll.

Det är den lilla vardagliga uppmuntran som Nina Jansdotter är ute efter. En klapp på axeln, "Intressant det där du sa på mötet". En gnutta av: Jag ser dig, du är värdefull, jag vet att det är tufft nu och jag är glad att du är med och gör ditt bästa.

Det behöver inte ens vara positivt.

- Det är mycket värre att inte få feedback alls, än att få kritik. Helst ska det vara konstruktiv och lösningsorienterad kritik, kanske med en fråga: Du har inte nått fram till det önskade resultatet - har du någon idé om hur du skulle kunna göra?

Det är det coachande ledarskapet som hon rekommenderar.

- De flesta tycker inte om förmyndarmentalitet. Man vill känna att ens kompetens spelar stor roll.

Utmaningen när en chef ska peppa är att bedöma vilken medarbetarens personlighetstyp är. Olika personer motiveras på olika sätt. Någon kanske älskar lagarbete, en vill drivas med bonus, en vill absolut inte tävla och få utmärkelser.

Men en chef är också väldigt ensam. Medarbetarna kan sitta och prata skit och skvallra, medan chefen förväntas vara självgående.

- Därför måste du ta reda på vad du själv behöver för att orka hantera medarbetarnas ilska och frustration i kristiderna nu. Och se till att du fyller på med det, säger Nina Jansdotter.

Hon har aldrig haft så mycket att göra som nu.

- Det är många chefer som är förtvivlade över hårda förhandlingar och att vara tvungen att säga upp duktigt folk, som de kanske själva anställt.

Vad kan hända om man utövar dåligt ledarskap?

- För det första så finns så klart risken att människor söker sig till andra jobb. Det är oftast de som man inte vill bli av med som slutar.

- Folk kan bli hämndlystna och vilja sabotera som en trotsreaktion. Eller bli ögontjänare och smita undan så fort de får chansen. En dålig chef kan också göra medarbetare sjuka.

Ska man ha fest när det är kris i företaget?

- Ja, men inte dyra events som kan sticka i ögonen.

Nina Jansdotters bästa peppartips

1Tig inte om svårigheter.

Den chef som vågar ta kontrollen över rykten och spekulationer genom att ta upp dem på ett möte har mycket att vinna.

2Ta medarbetares oro på allvar. Svara inte med hurtiga tillrop eller låtsas som det inte finns problem.

3Använd inte förmyndarrösten, som om du talade till barn, det är att idiotförklara medarbetarna.

Rita upp ett värsta-scenario och bjud in till diskussion om vad ni tillsammans kan göra för att det inte ska bli så illa.

Alla kan vara konstruktiva tillsammans och kanske hitta nya lösningar.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer