Rankning hjälper inte studenten

2009-11-26 12:34  

Rankning av högskolor och universitet hjälper inte studenterna. Listorna duger inte som underlag för personliga val av utbildning, menar Högskoleverket.

Högskoleverket har gått igenom de svenska och internationella systemen för rankning av universitet och högskolor. Verket menar att det är önskvärt att studenterna har ett bra underlag vid val av skola, men att rankningen inte ger ett tillräckligt bra stöd för beslutet.

Det går inte att koka ner alla aspekter på utbildningen till ett fåtal indikatorer. I själva verket begränsar det möjligheten att göra ett individuellt val. Rankningslistorna är ofta oanvändbara som beslutsunderlag, skriver Högskoleverket i sin genomgång.

Den enskilde studenten behöver istället ha tillgång till mer mångdimensionell och interaktiv information, som ger utrymme för egna definitioner av vad som är bra kvalitet.

Å andra sidan finns det mycket information om utbildningsalternativen, från såväl skolorna själva, forskningsfinansiärerna, studentorganisationerna och Högskoleverket. Men den informationen är ofta otillgänglig och svårtydd.

Särskilt illa är det när det gäller information om europeiska och andra internationella utbildningar. Bristen är stor på övergripande, relevant, pålitlig, tydlig och jämförbar information, skriver Högskoleverket i sin rapport.

Anders Wallerius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer