Vulkanens kreverande bubblor var större än en finlandsfärja

2019-10-17 08:28

Fartygsbesättningar har beskrivit hur en enorm svart kupol reser sig ur havet. Nu visar en studie att undervattensvulkaners gasbubblor kan ha en diameter på flera hundra meter.

Aleutiska öarna består av mer än 200 öar. Kedjan som sträcker sig från Alaska till långt ut i Berings hav har formats av vulkaner, och hela 40 av dem är ännu aktiva. Vulkanen Bogoslof ligger dock 100 meter under vattenytan – och för två år sedan började den släppa ut gasbubblor.

Förbipasserande båtar har tidigare observerat utbrott från den underjordiska vulkanen Bogoslof och liknande undervattensvulkaner. Besättningarna har då rapporterat om hur en enorm svart kupol reser sig ur havet, som sedan kreverar i en massiv plym av gas och ånga. Men att vetenskapligt studera gasbubblorna medför stora risker, till och med för flygplan – och man har därför haft väldigt lite kunskap om fenomenet.

Det senaste utbrottet följdes dock av forskare från US Geological Survey/ Alaska Volcano Observatory. Nu har de presenterat sin studie i Nature Geoscience, och den innehåller överraskande data.

Läs mer: Svärm av 200 jordbävningar nära supervulkanen i Yellowstone

De utgick från analyser av infraljud och kunde därmed hålla ett behörigt avstånd 59 kilometer söder om vulkanen. Under nio månader skedde 70 utbrott. Mikrofonerna fångade de lågfrekventa ljuden när bubblorna sträcktes ut för att sedan nå bristningsgränsen och kollapsa.

Och om gasbubblorna har skrämt fartygsbesättningar så är det inte konstigt. Forskarnas modeller visade att de största skulle kunna svälja en finlandsfärja. De hade en diameter på 228 meter och innehöll fem miljoner kubikmeter gas. Det rapporterar ZME Science.

Gasbubblorna skapas när lava träffar havsvattnet och bildar ett lock. Under det formas ett gasmoln av vattenånga, koldioxid och svaveldioxid som trycker på locket tills det kollapsar.