Växellåda sparar bränsle

2014-06-30 05:30  
Jetmotorn PW1000G får växellåda. Foto: ?PW1100G-JM First Flight

En växellåda kapar bränsleförbrukningen i Airbus nya jetmotor. Flera komponenter­ utvecklas av GKN i Troll­hättan.

I en jetmotor suger en främre fläkt in luft, som får fart genom förbränningen och turbinen längs bak i motorn. Luftströmmen som skjuts bakåt driver planet framåt.

I traditionella motorer snurrar fläkt och turbin med samma varvtal, vilket sätter en gräns för hur stor fläktens diameter får vara. Annars blir hastigheten för hög i fläktbladens spetsar. Samtidigt vill man ha så stora fläktblad som möjligt för att öka luftflödet och effektiviteten.

I Airbus kommande medeldistansplan A320 Neo löser konstruktörerna dilemmat med en växellåda mellan fläkt och turbin. Därmed blir det möjligt att sänka fläktens varvtal och öka diametern.

Flera av komponenterna i den nya motorn utvecklas av GKN ­Aerospace, tidigare Volvo Aero, i Trollhättan.

– Det finns mindre jetmotorer med växellåda på marknaden, men det här blir det första passagerarplanet, säger forskningschef Henrik Runnemalm.

Han berättar att växellådan sänker bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen med mer än 10 procent.

Nästa år ska den nya motorn tas i trafik.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer