Gamla däck får nytt liv i grytan

2011-02-22 23:00  

Det hävdar ett litet pyrolysföretag, som bygger en ny fabrik i Dalsland för 60 miljoner kronor.

I förra veckan säkrade Göteborgsföretaget Scandinavian Enviro Systems de 60 miljoner som behövs för att bygga fabriken. Investerarna är Håfreströms företagspark, KL Ventures, Dalslands sparbank och privatpersoner.

- Det känns fantastiskt efter tio års slit, säger vd Ola Ekman.

Företaget startade 2001 kring patent på en ny typ av pyrolys, en förgasningsprocess som kan användas för att återvinna däck och andra organiska material. Ola Ekman liknar det vid att baka bullar baklänges.

- Man får tillbaka de råvaror som däcken en gång tillverkades av, säger han.

I däck är den viktigaste ingrediensen kol i form av kimrök. Den kan användas till nya däck eller som pigment i färgindustrin. Dessutom får man ut olja, stål och gas.

Så här går processen till: Upphuggna däck hettas snabbt upp i ett stängt syrefritt kärl. Det unika är att en gas blåses igenom däcken. Först kväve, därefter gas som bildas när komponenter i däcken förångas. Enligt företaget ger det en effektivare behandling och bättre kvalitet på slutresultatet.

Ola Ekman kallar processen för termisk nedbrytning av organiskt material i?stället för pyrolys. Benämningen pyrolys har fått dåligt rykte efter flera stora misslyckade projekt, där det har varit svårt att få fram ren kimrök som kan säljas med vinst.

Vad säger du till personer som är skeptiska?

- Vår process ger mycket snabb uppvärmning vid lägre temperaturer. Då hinner materialen inte förstöras, och kimröken blir lönsam, säger Ola Ekman.

Han uppger att företagets kimrök har testats av stora gummitillverkare med gott resultat. Hittills har processen verifierats i flera pilotanläggningar, den senaste i full skala i grytor som rymmer 500 kilo på Hisingen i Göteborg.

Den nya fabriken byggs i en tidigare pappersfabrik i Åsensbruk i Dalsland. Vid årsskiftet ska den tas i drift, och våren 2012 ska den vara i full produktion med två jättegrytor som jobbar dygnet runt för att återvinna 10 000 ton däck årligen. Målet är att produktionen senare ska skalas upp till 30 000 ton.

Scandinavian Enviro Systems process kan även användas på andra organiska material. Nu bygger företaget en ny pilotanläggning där hönsgödsel ska omvandlas till biogas, biokol och bioolja.

Så omhändertas gamla däck

  • Ragnsells samlar in alla utslitna däck i Sverige. Det rör sig om cirka 36 000 däck dagligen, vilket ger 75 000 ton per år.
  • I dag återvinns ungefär hälften som material. Granulat från däck blir exempelvis konstgräs och mjuka underlag på lekplatser.
  • Resten används som bränsle i cementindustrin och värmeverk.
  • Ragnsells satsar 120 miljoner på att bygga Sveriges första granulatfabrik för däck. Vid årsskiftet ska den tas i drift.

    Källa: Ragnsells

Gummit hettas upp utan syre

Pyrolys är en process där ett ämne upphettas utan närvaro av syre.

Kimrök är kol i finfördelad form, erhållen genom ofullständig förbränning av organiska ämnen. Partiklarna är ytterst små, med en diameter mindre än 1 mikrometer.

Källa: Nationalencyklopedin

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt