(Artikeln är uppdaterad)
För fjärde året i rad är det Google som hamnar i topp i Academic Works undersökning Young Professional Attraction Index, YPAI, och årets lista domineras överhuvudtaget av it- och teknikbolag. En överraskning är att antalet svenska bolag ökar från fyra förra året till sex i år.
Ikea klättrar från plats sju till en andraplats i år och Spotify kniper tredjeplatsen. På placeringarna 7–10 återfinns Dice, Volvo, Ica och Tetrapak.
Isabelle Ahlman på Academic Work tycker att det är roligt att se att det rörs om på listan och att nya företag tar sig in.
– Ett arbetsgivarvarumärke är någonting som måste hållas levande och som man måste arbeta aktivt med för att fortsätta vara konkurrenskraftig på arbetsmarknaden, säger hon i ett pressmeddelande.
Det är fjärde året i rad som Academic Work tillsammans med Kantar Sifo, mäter vilka arbetsgivare som är mest attraktiva hos studenter och akademiker i början av karriären. I år deltog knappt 14 000 personer från Sverige och rankade företag utifrån övergripande rykte, upplevd framgång på marknaden och om de vill arbeta där eller inte.
TIO I TOPP-LISTAN, YPAI 2018:
1. Google
2. IKEA
3. Spotify
4. Tesla
5. Microsoft
6. Apple
7. Dice
8. Volvo
9. ICA
10. Tetra Pak
Fotnot. Enligt Academic Work står Volvo i det här sammanhanget både för Volvo Group och Volvo Cars.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.