Karriär

Sex tips för att samarbeta med någon du inte gillar

Katter och hundar går inte alltid ihop. Så kan det vara mellan människor på arbetsplatser också. Foto: TT

Jobbar du med någon du verkligen inte tycker om? Även om du inte kommer att ändra uppfattning om personen så finns det strategier för att få det att fungera bättre.

Publicerad

Det går att samarbeta effektivt med personer du inte gillar, men du måste ta kommandot, det påstår organisationskonsulten Mark Nevins till Harvard Business Review där han ger han sina bästa tips:

– Acceptans och reflektion. Du kan inte komma överens med alla men att det finns ett potentiellt värde i varje interaktion med andra. Försök att reflektera uppriktigt om varför spänningen har uppstått och vilken roll du spelar. Din reaktion på situationen kan vara problemets kärna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här