Vinnarreceptet: Att misslyckas är okej

2013-10-02 08:19  
Google i Stockholm är ett växande företag med runt 60 ingenjörer. De har just tagit över ett kontor och kan breda ut sig på våningsplanet. Produktchefen Serge Lachapelle och utvecklingschefen Jonas Lindberg poserar med flyttlådorna. Foto: Michael Melanson

Våga misslyckas. Eller: det går inte att misslyckas, någonting blir det alltid. Så kan Googles filosofi sammanfattas. – Tar man inga risker sker ingen utveckling, säger Serge Lachapelle, produktchef på Stockholmskontoret.

För andra året i rad är Google drömarbetsplatsen för såväl yrkesverksamma medlemmar i Sveriges Ingenjörer som teknologer. Ingenjörer vill ha flexibla arbetstider, kompetensutveckling, gemenskap, utmaningar. Får de det hos Google?

– O ja, intygar produktchefen Serge Lachapelle.

”Ett hälsosamt förakt för det omöjliga” styr verksamheten. Medarbetarna uppmuntras, ja förväntas, att våga utforska det okända. Ger det inte resultat är det inte hela världen.

– Man kan säga att kommunikationsverktyget Google Wave var ett misslyckande, säger utvecklingschefen Jonas Lindberg. Det var ett stort projekt som sysselsatte många när det lades ner. De som jobbade med det straffades inte, de befordrades. Och vissa av idéerna har levt vidare.

Ingenting på utsidan skryter om att ett av världens populäraste företag huserar här på Kungsbron i centrala Stockholm. Då skulle receptionen få ännu mer att göra med borttappade lösenord och frågor om sökresultat, förklarar produktchefen Serge Lachapelle.

Han hamnade här via Luleå tekniska högskola, där han var utbytesstudent från tekniska högskolan i Montreal. Han är ett typiskt exempel på det internationella klimatet. Ungefär 15 nationaliteter finns representerade bland ingenjörerna, mångfald är ett honnörsord.

Även när det gäller kvinnor?

– På affärssidan är det jämn könsfördelning, men av 60 ingenjörer är alldeles för få kvinnor. Det utbildas för få kvinnor inom it, kommer det i en djup suck från Jonas Lindberg.

Men vill kvinnor jobba på Google? Det är i alla fall inte de svenska kvinnliga ingenjörernas förstaval. Bryter man ut deras röster i Ingenjörsbarometern kommer Google på andra plats efter Ikea.

– Vi vill vara den bästa ingenjörsarbetsplatsen även på det områ- det, vi ska satsa på det, säger Jonas Lindberg.

Just nu söker Google i Stockholm fyra ingenjörer. Hur ska man vara?

– Duktig datatekniker är grunden, men vi tittar också på entreprenörskap och vad du har åstadkommit utanför jobbet, säger Jonas Lindberg.

Gratis frukost, lunch, läsk, godis och kakor. Ändå är det med bullar som Serge Lachapelle framgångsrikt lockar till veckomötet på onsdagsmorgnar – ”det viktigaste vapnet i min arsenal”.

Man måste inte vara på kontoret hela tiden.

– Vi bryr oss inte så mycket om var och när man jobbar, bara att man gör det man ska. Utgångspunkten är att man gärna vill gå till jobbet för att det är en attraktiv miljö och inspirerande kolleger, säger Serge Lachapelle.

Kompetensutveckling erbjuds i form av rent tekniska kurser. Och så passar man på att be besökande kolleger om föreläsningar. Den här dagen har en specialist från Seattle berättat om Chrome Remote Desktop för stockholmarna.

Dessutom hålls kurser i ledarskap och självkännedom. Många går Edge, som handlar om vilka personlighetstyper vi kan delas in i. De benämns med olika färg.

– Vi får ett gemensamt ordförråd. Alla vet vad jag menar när jag säger att i dag är jag orange, säger Serge Lachapelle.

Rosenröd är beskrivningen av jobbet på Google. Det hindrar dock inte att hela kontoret varje vecka tillsammans firar att helgen stundar med en rejäl amerikansk TGIF: Thank God It´s Friday.

 

Populäraste arbetsgivarna – alla kategorier

1. Google, 9,8%

2. ABB, 4,3%

3. Apple, 4,2%

3. Ericsson, 4,2%

5. Scania, 3,7%

6. Volvokoncernen, 3,5%

7. Ikea, 3,1%

8. Saabkoncernen, 2,5%

9. Sweco, 2,3%

10. Volvo Pv, 2,0%

Google toppar precis som förra året, nu med nästan dubbelt så många röster som tvåan ABB. Apple och Ericsson fick lika många röster och delar därför tredje-platsen, en röst efter ABB. Både ABB och Ikea har klättrat flera placeringar sedan förra året.

Så gjorde vi Ingenjörsbarometern

Ingenjörsbarometern görs inom ramen för Ingenjörskarriär, ett samarbete mellan Ny Teknik och Sveriges Ingenjörer.

11 146 yrkesverksamma ingenjörer svarade på enkäten, en svarsfrekvens på 16 procent.

Enkäten har även gått ut till en grupp studenter, där 940 stycken svarade, en svarsfrekvens på 6 procent.

Enkäten började med bakgrundsfrågor om befattning, bransch, lön och familjesituation. Efter det ett parti om vad ingenjörerna önskar sig av en potentiell arbetsgivare, och slutligen fick man ange den mesta attraktiva arbetsgivaren och sin uppfattning om den i en rad påståenden.

 Resultatet finns samlat i en rapport.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap