Så motar du din musarm

2012-02-29 09:43  
Foto: Colourbox

Datormusen leder fortfarande till problem för många, både på jobbet och på fritiden. Första rådet till drabbade är att lyssna på kroppen.

Musarmsproblem uppstår ofta därför att samma rörelse upprepas gång på gång. Ett företag, som har specialiserat sig på att hitta andra pekverktyg än traditionella datormöss, har låtit ett analysinstitut undersöka hur nära ett tusen svenska datoranvändare upplever effekterna av sitt arbete.

Knappt hälften av dem har svarat att de någon gång fått ont av sitt arbete med datormöss. Och två tredjedelar av dem som har fått besvär, har fått besvären det senaste året.

Företaget hävdar att besvären går att förebygga genom information och professionella redskap. Bland tipsen till drabbade finns att byta höjd på skrivbordet ett par gånger om dagen, att använda kortkommandon, att ta pauser, att slappna av och, förstås, att ställa krav på musen.

Undvika problemet - och lösa de som uppstått

Så undviker du problem med musarm:

  • Lär dig kortkommandon.
  • Ställ in musknappen så att du slipper dubbelklicka.
  • Res dig ofta, sträck på dig, rör på dig, gå ärenden.
  • Variera arbetsställningen.
  • Rätt storlek på musen, så att den passar din hand. Den ska inte vara så hög att du tvingas böja handleden bakåt.
  • Skifta mushand.
  • God belysning.
  • Kolla synen. Kanske du behöver terminalglasögon?
  • Höj- och sänkbart skrivbord.
  • Avlasta underarmarna.

   

Så tränar du bort problemen:

  • Vila underarmen på en bordskiva med armbågen i 90 graders vinkel. Håll handleden just utanför kanten. Håll en vikt med handleden rak. Lyft inte ovanför bordskanten.
     
  • Sänk handen långsamt. Tillbaka till horisontallinjen. Upprepa till exempel 3x8 gånger, varje dag. Använd hantel eller fylld vattenflaska. Vanlig startvikt för kvinnor 0,5 kg, för män 1 kg. Successiv ökning av vikten.
     
  • Kombinera med töjning av underarmsmuskulaturen och vid behov handledsstöd eller armbågsbandage.
     
  • Viktigt också med cirkulationsövningar: rör handleden, pumpa handen.

När olyckan väl är framme

Det är viktigt att ställa diagnos på musarm för att kunna ge rätt behandling. Problemet sitter kanske inte där smärtan är, utan i nacken. Musarm kan bero på inflammation och/eller degeneration i senfästena orsakad av överbelastning. Musarm/tennisarmbåge har ofta felaktigt klassificerats som inflammation.

Ett behandlingskoncept av sjukgymnast och arbetsterapeut minskar patientens smärta och sjukskrivningens längd samt ökar funktionen i armbåge och hand. Det är bättre än kortisonsprutor och antiinflammatorisk medicin, enligt en avhandling vid Sahlgrenska akademin av Pia Nilsson, sjukgymnast och forskare.

Bästa smärtlindringen har uppnåtts med akupunktur, enligt en studie i en doktorsavhandling av Eva Haker.

Ann Norrby

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap