Åtta orsaker till misslyckande – och två sätt att förebygga dem

2018-02-06 12:39  
Foto: Wolfgang Zwanzger / Alamy

När något går snett på jobbet med arbetsuppgiften eller kollegan beror det ofta på flera orsaker. Och att skylla ifrån sig på andra löser sällan problemet.

En arbetsledare går igenom dagens insats och lägger märke till att en av hennes kolleger totalt missat poängen av en arbetsuppgift. Arbetsledaren förbereder ett mejl till personen i fråga där tonen är artig men där det även är tydligt att personen gjort helt fel.

Innan mejlet skickas iväg stannar arbetsledaren upp och funderar: kan det vara så att det är jag som varit otydlig med mina instruktioner?

Efter en närmare titt på uppdragets upplägg förstår arbetsledaren informationen är bristfällig och att felet är lika mycket dennes som kollegans. Felet berodde inte på slarvigt arbete utan otillräcklig information, som är en anledning till misslyckande.

Läs mer: Ny studie: Gå ner i arbetstid gör dig mer stressad

Den amerikanska tidningen Forbes magazine skriver om Amy Edmondson, Professor i ledarskap vid Harvard Bussiness School. Hon har skrivit boken Teaming där hon tar upp åtta saker som leder till misslyckande på ett företag:

- Avvikelser, när en medarbetare väljer att avvika från en bestämd process eller praktik.

- Ouppmärksamhet, när en person inte tar till sig instruktioner.

- Bristande förmåga.

- Bristfälliga processer.

- För svår uppgift.

- Arbetsprocessen är komplex.

- Osäkerhet hos medarbetare eller organisation.

- Misslyckande som uppstår i en innovativ process, där hypotesen eller det som ska testas inte fungerar.

Tänk på ett misslyckande du gjort någon gång. Om den första punkten på listan har att göra med ditt misslyckande är det troligtvis du som själv valt att inte fullfölja det du ville uppnå, skriver tidningen.

Beror det på punkterna längst ned på listan kan det vara så att misslyckandet var förväntat, men förhoppningsvis kan du lära dig något av det.

Läs mer: Experten: ”Flexkontor är ingen billig lösning”

De återstående punkterna i mitten är lite klurigare. Här är det troligtvis inte endast en faktor eller en person som framkallat misslyckandet. Det går inte att förebygga alla felsteg, men det går att öka chanserna att lyckas.

Steg 1- sluta skyll på andra

Om inte en avsiktlig avvikelse orsakat misslyckandet måste man erkänna att det är flera saker som kan ha bidragit till att det blivit fel. Överväger man dessa punkter är chansen större att man ser förbättringar och hur problemet kan lösas.

Steg 2- kommunicera

När man övervägt händelsen är det viktigt att ge feedback som inspirerar till förändring. Arbetsledaren väljer att berätta om problemet för sin kollega genom att förklara vad som troligtvis hade hänt. Arbetsledaren tar sedan på sig att göra om och göra rätt, eftersom flera faktorer spelade roll i misslyckandet och kanske främst den bristande arbetsbeskrivningen.

Ellinor Molin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Ingenjörsbarometern

Ingenjörsbarometern logo

Ingenjörsbarometern rankar de attraktivaste arbetsgivarna. Undersökningen bygger på svar från nästan 14 000 ingenjörer.

Om Ingenjörsbarometern

Här är topp 10 2016:

  1. Google
  2. Tesla Motors
  3. Volvo Cars
  4. IKEA
  5. ABB
  6. Scania
  7. Apple
  8. Ericsson
  9. Saab
  10. Sweco

Aktuellt inom

Ledarskap