Hållbar industri

Räkna fram bästa motorn

Juliette Soulard är lektor vid KTH i Stockholm och en av utvecklarna bakom motorberäkningsverktyget Emetor. Foto: Mikael Wallerstedt

KTH-lektorn Juliette Soulard vill få maskinkonstruktörer att använda permanentmagnetmotorer i stället för vanliga växelströmsmotorer. De är mindre, lättare, starkare och mer energisnåla.

Publicerad

I höstas satte ett ombyggt Reginatåg svenskt hastighetsrekord, med 303 kilometer i timmen på sträckan Töreboda-Skövde. Det var en del av projektet Gröna Tåget som drivs av bland andra SJ, Banverket, KTH och Bombardier. En hemlighet bakom framfarten är effektivare motorer.

- Vi hade ersatt fyra av de vanliga asynkrona drivmotorerna med två speciellt anpassade permanentmagnetmotorer, berättar Juliette Soulard.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här