Fordon

VW:s jätteutmaning: Måste övertyga batteritillverkare att storsatsa

Produktionen av elbilsbatterier är en viktig pusselbit i elektrifieringen av fordonsbranschen. Foto: Press
Stefan Sommer, inköpschef Volkswagen. Foto: Press

Riskdelning i övertalningssyfte. Volkswagen erbjuder sig nu att skapa samägda bolag med batteritillverkare för att övertyga dem att satsa mer.

Publicerad

Volkswagenkoncernen har stora elektrifieringsplaner och efter sommaren kommer VW ID.3 den första så kallade ”folkelbilen”. Denna följs sedan upp av ett helt gäng systermodeller och 2025 är tanken att det ska säljas tre miljoner elbilar om året.

Siktet är att hela gruppen, som inkluderar Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Bentley, Lamborghini och Porsche, totalt ska ha 70 olika elektrifierade modeller inom tio år.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här