VW:s jätteutmaning: Måste övertyga batteritillverkare att storsatsa

2019-07-09 11:51  

Riskdelning i övertalningssyfte. Volkswagen erbjuder sig nu att skapa samägda bolag med batteritillverkare för att övertyga dem att satsa mer.

Volkswagenkoncernen har stora elektrifieringsplaner och efter sommaren kommer VW ID.3 den första så kallade ”folkelbilen”. Denna följs sedan upp av ett helt gäng systermodeller och 2025 är tanken att det ska säljas tre miljoner elbilar om året.

Siktet är att hela gruppen, som inkluderar Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Bentley, Lamborghini och Porsche, totalt ska ha 70 olika elektrifierade modeller inom tio år.

VW ska köpa batterier för 50 miljoner euro

Men för att komma dit krävs det batterier. VW har sagt att de kommer köpa batterier för 50 miljarder euro de kommande åren och valt ut Northvolt, kinesiska CATL samt de koreanska företagen SKI, LG Chem och Samsung SDI som strategiska partners. Dock verkar vissa av dem vara lite avvaktande och tidigare i år framkom det att Samsung SDI hade en annan ”syn på produktionsvolym”.

– Alla leverantörer är inte övertygade om att elektrisk mobiltet kommer att komma på en så stor skala. Vi behöver lägga mer tid på att övertyga dem att investera i bilindustrin, säger Stefan Sommer, inköpschef på Volkswagen, i en intervju med Reuters.

Behovet: 150 GWh batteriproduktion till 2025

Redan 2025 räknar den tyska koncernen med att de kommer att behöva runt 150 GWh batteriproduktion i Europa och lika mycket i Asien, fem år senare ska denna ha dubblats. Och det är den kalkylen som underleverantörerna inte är med på.

Läs mer: Nya solceller ska ge elbilar 56 km räckvidd om dagen

– Dessa producenter måste prioritera mellan att göra en ny mobiltelefon eller att bygga en ny batterifabrik. Så även battericellstillverkarna frågar sig om produktionsvolymen kommer skalas upp så snabbt, säger Sommer.

Fordonsjätte ska bygga 16 elbilsfabriker

Till nyhetsbyrån säger Volkswagen att man för egen del som bäst håller på att bygga om 16 fabriker för att de ska kunna hantera elektriska fordon. Och de menar att den ambitiösa plan man lagt, med 33 olika elbilar redan 2023, visar att det siktas på rejäla volymer.

Men även om biltillverkarna pratar om miljardsatsningar och regeringar världen över applåderar varje procentull ökning – finns det skuggor på elbilshimlen. Kunderna är inte alls lika snabba att hoppa på som industrin vill göra gällande. Och det här skrämmer batteritillverkarna.

Läs mer: Professor efter explosionen: ”Vätgas som drivmedel borde vara dött”

– När det kommer till normala komponenter, så har leverantörer möjligheter att sälja till andra biltillverkare om VW skulle köpa mindre. Men med elektromobilitet så vet alla: om det inte funkar för VW – så kommer det inte funka får andra, säger Stefan Sommer, till Reuters.

Så ska framtida batteribrist undvikas

Och det är för att inte hamna i situationen att batteritillverkarna får kalla fötter – som bilkoncernen erbjuder riskdelning i form av samriskbolag. Förvisso innebär det att Volkswagen är tvungen att binda visst kapital i sina underleverantörer. Men uppsidan är att de får insyn i tillverkningsprocessen och skulle något börja bli en flaskhals – får koncernen den insikten tidigt.

Om det här är tillräckligt för att övertyga samtliga partners återstår att se, men enligt Sommer är det ett måste för att kunna försäkra sig om att inte bli stående med batteribrist.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt