Fordon VW:s jätteutmaning: Måste övertyga batteritillverkare att storsatsa Produktionen av elbilsbatterier är en viktig pusselbit i elektrifieringen av fordonsbranschen. Foto: Press Stefan Sommer, inköpschef Volkswagen. Foto: Press Riskdelning i övertalningssyfte. Volkswagen erbjuder sig nu att skapa samägda bolag med batteritillverkare för att övertyga dem att satsa mer. Felix Björklund Publicerad 9 jul 2019 kl 13.51 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Volkswagenkoncernen har stora elektrifieringsplaner och efter sommaren kommer VW ID.3 den första så kallade ”folkelbilen”. Denna följs sedan upp av ett helt gäng systermodeller och 2025 är tanken att det ska säljas tre miljoner elbilar om året. Siktet är att hela gruppen, som inkluderar Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Bentley, Lamborghini och Porsche, totalt ska ha 70 olika elektrifierade modeller inom tio år. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ volkswagen fordon elbilar Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Miljardförlust för LKAB – varselhot över anställda Urspårningarna på Malmbanan innebär en miljardförlust för statliga LKAB. Bolaget flaggar nu för att verksamheten tillfälligt kan behöva stängas ned. Hundratals medarbetare kan påverkas enligt vd:n.
Motstridiga uppgifter i Nevs-soppan – var hamnar tillverkningen av Emily GT? Förhoppningen var att det till sommaren återigen skulle tillverkas bilar i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Men så blir det inte.
Premium Vindkraftverk tappade 22 ton tungt rotorblad – undersöks av drönare Alla vindturbiner ska inspekteras på nytt, både utvändigt och invändigt.