Fordon

Vatten i däcket fäller ut dubben

Sigvard Zetterström.
Mats Jonasson och Johannes Edrén, båda teknologie doktorer vid KTH. Foto: Jörgen Appelgren

Tre fordonsforskare med anknytning till KTH och Volvo Cars är beredda att ge bort sin idé om en däckdubb som aktiveras när det är kallt och dras in när det är varmt - helt automatiskt, utan elektronik.

Publicerad

- Eftersom vi inte hittat något bra sätt att exploatera idén, eller att själva lägga en ansenlig summa pengar på patentskydd, vill vi göra en "omvänd patentansökan" och offentliggöra våra funderingar, säger Sigvard Zetterström, legendarisk konstruktör på Volvo Personvagnar och mellan 2007 och 2013 knuten till KTH på deltid.

Genom att offentliggöra tekniken, som här i denna artikel, är det inte längre möjligt för någon att patentera tekniken.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här