Världens bilkarta ritas om av Asien

2013-04-15 07:59  

GRAFIK. (Uppdaterad) Det tillverkas 21 miljoner fler fordon i Kina, Indien och Thailand än för tio år sedan. Men 5 miljoner färre i USA, Frankrike, Spanien och Italien. Nästa steg är att utvecklingsjobben flyttar efter.

Bilkartan har ritats om. För tio år sedan var USA världens största fordonstillverkare och fyra europeiska länder fanns med på topp tio-listan: Tyskland, Frankrike, Spanien och Storbritannien.

Nu är Kina överlägsen etta och det är bara Tyskland bland européerna som kvalar in bland de tio största. Nykomlingar är i stället Brasilien, Indien och Thailand.

Förändringen har skett successivt. Men dramatiken blir tydlig när man jämför åren 2002 och 2012.

För tio år sedan tillverkades bara 3 miljoner fordon i Kina. Nu närmar sig tillverkningen 20 miljoner. Det är en imponerande tillväxt på så kort tid.

Under samma period har USA minskat sin tillverkning med 16 procent, till 10 miljoner. Den kraftiga neddragningen i USA har skett samtidigt som den globala efterfrågan ökat med över 40 procent. USA har nästan halverat sin andel av den totala produktionsvolymen på tio år.

Sverige har också drabbats. Personbilstillverkningen har minskat med 30 procent sedan 2002.

Många bilarbetare i USA och Europa har redan tvingats lämna sina jobb. Samtidigt har jobben blivit fler i Asien och Latinamerika. På sikt kommer även en större andel av utvecklingen lokaliseras där.

– Det har inte skett i någon större utsträckning ännu, men det är bara en tidsfråga, säger Mikael Wickelgren, fordonsforskare på Högskolan i Skövde.

Han räknar med att det dröjer ytterligare ett antal år innan de västerländska tillverkarna lägger utvecklingsjobb där.

– Först investerar företagen i fabriker och återförsäljare i länder som Kina. Och det kostar på. Men i nästa fas kommer de även att etablera utveckling där borta.

De tio största fordonstillverkarna i världen satsar fortfarande stort på forskning och utveckling. Tillsammans lägger de 380 miljarder kronor om året på förbättringar och innovationer.

Bara ett fåtal av tillverkarna uppger hur stor andel av utvecklingen som redan finns i tillväxtländerna. Ett undantag är Peugeot, som har 15 000 FoU-anställda i Frankrike, 1 000 i Latinamerika och 650 i Kina.

Fordonstillverkarna behöver utvecklingsingenjörer även i framtiden. Frågan är var de kommer att lokaliseras.

Världens tio största fordonstillverkare

GM USA

Produktion, antal fordon: 9,1 miljoner

Omsättning: 1 000 miljarder kronor (1)

FoU: 57 miljarder kronor (3)

Anställda: 202 000 (1)

VW Tyskland

Produktion, antal fordon: 8,2 miljoner

Omsättning: 1 700 miljarder kronor (1)

FoU: 65 miljarder kronor (3)

Anställda: 533 000 (1)

Toyota Japan

Produktion, antal fordon: 8,1 miljoner

Omsättning: 1 500 miljarder kronor (2)

FoU: 70 miljarder kronor (3)

Anställda: 326 000 (2)

Hyundai Sydkorea

Produktion, antal fordon: 6,6 miljoner

Omsättning: 460 miljarder kronor (2)

FoU: 13 miljarder kronor (3)

Anställda: 57 000 (2)

Ford USA

Produktion, antal fordon: 4,9 miljoner

Omsättning: 910 miljarder kronor (1)

FoU: 37 miljarder kronor (3) 

Anställda: 164 000 (1)

Nissan Japan

Produktion, antal fordon: 4,6 miljoner

Omsättning: 770 miljarder kronor (2)

FoU: 38 miljarder kronor (3)

Anställda: 157 000 (2)

PSA Frankrike

Produktion, antal fordon: 3,6 miljoner

Omsättning: 480 miljarder kronor (1)

FoU: 24 miljarder kronor (3)

Anställda: 202 000 (1)

Honda Japan

Produktion, antal fordon:

2,9 miljoner

Omsättning: 650 miljarder kronor (2)

FoU: 47 miljarder kronor (3)

Anställda: 179 000 (2)

Renault Frankrike

Produktion, antal fordon:

2,8 miljoner

Omsättning: 360

miljarder kronor (1)

FoU: 19 miljarder kronor (3) 

Anställda: 127 000 (1)

Suzuki Japan

Produktion, antal fordon: 2,7 miljoner

Omsättning: 210 miljarder kronor (2)

FoU: 10 miljarder

kronor (3) 

Anställda: 53 000 (2)

Fotnot:

Fordon inkluderar personbilar, lastbilar och bussar. Alla produktionsuppgifter för företagen gäller 2011.

Alla FoU-uppgifter gäller 2011.

1) Gäller helåret 2012.

2) Gäller räkenskapsåret som slutar 31 mars 2012.

3) Gäller 2011, Källa EU-kommissionen.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt