Uber, som också sysslar med matleveranser, betalar 2,65 miljarder dollar för Postmates som grundades 2011 och beräknas ha åtta procent av den amerikanska marknaden.
För Uber ses köpet som en strategisk investering då taxinäringen blivit lidande under coronapandemin. Matleveranser har däremot utvecklats positivt, eftersom många konsumenter inte går till restauranger och dessutom jobbar hemifrån.
Uber uppgav tidigare i år att bolagets taxiverksamhet backade 80 procent i april medan omsättningen gällande matleveranser ökade 50 procent under samma månad. Postmates är fjärde största bolag på den amerikanska marknaden och har framför allt varit framgångsrikt i vissa områden i Los Angeles och Miami, skriver CNBC.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.