Fordon

Uber i miljardaffär – köper matleveransföretag

Uber köper en konkurrent på matleveransmarknaden. Foto: Darryl Dyck/AP/TT

Amerikanska taxitjänsten Uber köper matleveransföretaget Postmates.

Uber, som också sysslar med matleveranser, betalar 2,65 miljarder dollar för Postmates som grundades 2011 och beräknas ha åtta procent av den amerikanska marknaden.

För Uber ses köpet som en strategisk investering då taxinäringen blivit lidande under coronapandemin. Matleveranser har däremot utvecklats positivt, eftersom många konsumenter inte går till restauranger och dessutom jobbar hemifrån.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här