Transportföretag om Bromma: ”Hållbarare flyg med teknikutvecklingen”

2021-05-21 16:20  

Framtiden för Bromma flygplats är oklar. Nu vill fem branschaktörer att man avvaktar med ett avgörande beslut, eftersom teknikutvecklingen kan påverka behoven.

Med kommersiella elflyg och självkörande drönartaxis i sikte inom några decennier vill flygaktörer argumentera för att bevara Bromma flygplats.

”Den omvandling som redan sker inom flyget med elektrifiering, vätgas och biobränslen tillsammans med utvecklingen av helt nya typer av flygplan och drönare, gör dagens debatt om klimatpåverkan obsolet”. Så skriver fem debattörer, däribland företrädare för Bromma Airport Group och branschorganisationen Transportföretagen Flyg, i Svenska Dagbladet den 19 maj

Bakgrunden är de politiska diskussioner som kan avgöra framtiden för Bromma flygplats. Regeringen har velat snabbavveckla flygplatsen för en flytt till Arlanda. Bland skälen finns att en ökad miljömedvetenhet kan påverka flygresandet framöver, och att detta kan minska inrikesflyget.

”Finns flyg som har svårt att samsas på Arlanda”

En majoritet i riksdagen har dock motsatt sig en avveckling av flygplatsen. Och nu ger sig alltså flera branschaktörer gemensamt in sig i debatten.

– Vi vill uppmärksamma en del frågor som vi tycker har blivit underrepresenterade i diskussionerna om flygplatserna i Stockholmsregionen. Delar av det handlar om klimatomställningen och ett hållbarare flyg, som är förknippat med teknikutveckling. Men vi vill också poängtera att det finns olika typer av flyg, som kan ha svårt att samsas på en stor flygplats som Arlanda, säger Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg, till Ny Teknik.

Han fortsätter:

– Kommer till exempel allt samhällsviktigt flyg att få plats och kunna operera effektivt vid en överflyttning?

Läs mer: Så ska Heart Aerospace bygga Sveriges första elflygplan

Fredrik Kämpfe menar att det finns flyg som med framgång trafikerar en flygplats som Bromma, men inte Arlanda. Det handlar då till exempel om regionalflyg, där själva flygningen kan ta under en timme och målet är att snabbt ta sig till och från Stockholm city. 

– När vi tittar på den nya typen av flyg som kommer, till exempel elflyg, ser vi inte heller hur de passar in på Arlanda. Vi vill att man lyfter upp alla bitar av den här ekvationen på bordet innan man fattar beslut om framtidens flygplatsinfrastruktur, säger Fredrik Kämpfe.

Hur skulle Bromma flygplats kunna drivas mer miljömässigt hållbart?

– Bromma flygplats har redan i dag tuffa miljökrav i sitt tillstånd. Man får till exempel bara köra med lågt bullrande flygplan. Det vi ser kan bli intressant i närtid är högre inblandning av biobränslen. Kan Bromma därmed bli världens första fossilfria flygplats? Så småningom kommer vi också få elflyg.

Fredrik Kämpfe pratar då inte bara om de kommersiella elflyg som är på gång som kan rymma uppåt 19 passagerare, utan även mindre varianter. Han tror att det kommer att finnas ett ökat behov framåt för en citynära flygplats som kan hantera även drönare, flygtaxis och olika typer av samhällsviktiga flyg, som ambulanstransporter eller drönare som transporterar hjärtstartare. 

– Med de här teknikerna framför oss, inom en fem- eller tioårsperiod, tror jag att vi kommer att önska att vi har en citynära flygplats som Bromma om den inte skulle finnas kvar. Man kommer att inse att det inte funkar att ha en flygplats för långt från city för den här typen av aktiviteter, säger han.

Hur tror du att flygtrafiken skulle se ut på Bromma flygplats om 10–20 år?

– Det kommer nog att vara en blandning av hållbara flyg. Tio år framåt kommer reduktionsplikten och branschens eget arbete att ha lett till ett helt fossilfritt inrikesflyg. År 2030 kommer vi definitivt att ha de första elflygen i kommersiell drift. Utvecklingen kommer inte att gå jättefort, men den är på gång och vi kommer att se mycket av den redan inom den närmaste 10-årsperioden.

Fredrik Kämpfe ser framför sig att Bromma flygplats skulle kunna bli en regional hubb, där man har en fossilfri flygplats som också orsakar betydligt mindre buller än tidigare. 

–  Allt kommer att vara synkat ihop på ett bra sätt, med nya typer av luftfart som inte är den typiska passagerartransporten. Det skulle snarare bli som en logistikhubb, för både människor och gods, där olika fossilfria transporter samverkar och där människor och transprter möts, säger han om sin vision.

Branchorganisationen: Vi vill inte ta över

I debattartikeln i Svenska Dagbladet lyfts frågan om att aktörerna själva skulle kunna ta över och driva Bromma flygplats upp. Men Transportföretagens Fredrik Kämpfe förtydligar att det inte är branschorganisationen som skulle driva den.

 – Men vi vet att det finns bolag som är medlemmar hos oss som är beredda att ta över, och vi menar att de måste få komma till tals. Jag är dock inte rätt person att fråga om hur man avser att driva flygplatsen, och göra den mer lönsamt, säger han. 

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt