Trabants revansch – som en ren elbil

2009-09-07 09:32  

Vad döljer sig under det röda skynket? Spänningen i nostalgi-bilvärlden är stor inför kultbilen Trabants återkomst som elbil. Nästa vecka kommer svaret.

På bilsalongen IAA i Frankfurt för två år sedan väckte modellbilsbyggaren Klaus Schindler och hans företag Harpa den absolut största uppmärksamheten.

Han presenterade ett förslag till hur den gamla östtyska folkbilen Trabant skulle kunna se ut i modern design och det var något som fick både mässbesökarna och bilvärlden att spärra upp ögonen.

En som tände på riktigt var chefen för den tyska underleverantören Indikar, Ronald Gerschewski, samma företag som byggde den ursprungliga Trabanten.

Ronald Gerschewski satte igång att rita – och det blev en elbil!

För att kunna genomföra projektet har Indikar, som är speciliserat på karossbyggen till prototyper, tagit in den tyska elspecialisten IAV som partner i projektet samt bildesignern Nils Poschwatta.

Nya Trabant nTkommer att presenteras som prototyp på årets Frankfurtsalong nästa vecka – 20 år efter att muren mellan Öst- och Västtyskland föll.

Enligt de knapphändiga uppgifter som finns tillgängliga än så länge handlar det om en ren elbil som laddar sitt litium-jon-batteri från vanliga eluttag.

Räckvidden uppges vara 16 mil, vilket är det normala för en modern elbil.

Extra spektakulärt blir solpaneltaket som ska luftkonditioneringsanläggningen med el direkt från solen.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt