Fordon

Toyotas bränslecellsbuss på marknaden 2016

Toyota testar bränslecellsbussar i centrala Tokyo. Nästa år ska tekniken vara redo för lansering.

Publicerad

I januari i år tog japanska Toyota en bränslecellsdriven buss i drift i reguljär lokaltrafik i Toyota City. Nu i juli har företaget börjat köra bränslecellsbussar även i tät innerstadstrafik i centrala Tokyo. Förutom att testa hur fordonet klarar olika trafikmiljöer så ska pilottesten visa hur bussarna kan göra nytta som nödkraftverk när det blir elavbrott.

Bränslecellsbussar drivs av vätgas och släpper endast ut vattenånga. Bussens drivlina bygger på samma teknik som bränslecellsbilen Toyota Mirai som började säljas i Japan i december i fjol. Men systemet är mycket kraftigare dimensionerat.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här