Toyotas bränslecellsbuss på marknaden 2016

2015-07-27 10:07  

Toyota testar bränslecellsbussar i centrala Tokyo. Nästa år ska tekniken vara redo för lansering.

I januari i år tog japanska Toyota en bränslecellsdriven buss i drift i reguljär lokaltrafik i Toyota City. Nu i juli har företaget börjat köra bränslecellsbussar även i tät innerstadstrafik i centrala Tokyo. Förutom att testa hur fordonet klarar olika trafikmiljöer så ska pilottesten visa hur bussarna kan göra nytta som nödkraftverk när det blir elavbrott.

Bränslecellsbussar drivs av vätgas och släpper endast ut vattenånga. Bussens drivlina bygger på samma teknik som bränslecellsbilen Toyota Mirai som började säljas i Japan i december i fjol. Men systemet är mycket kraftigare dimensionerat.

  • Vätgasen lagras i åtta högtryckstankar som håller 70 megapascal. Sammanlagt ryms 480 liter vätgas.
  • Två bränslecellsstackar som båda har en maximal uteffekt på 114 kilowatt omvandlar vätgasen till el.
  • Bussen drivs av två elmotorer som har kapaciteten 110 kilowatt vardera.

Om allt går enligt planerna ska bussen, som rymmer 76 passagerare, lanseras kommersiellt under 2016.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

 

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt