Sverige och Vietnam bygger obemannat spaningsplan

2012-11-28 09:40  

Det svensk-schweiziska flygteknikföretaget Unmanned Systems Group, med tillverkning och testning i Linköping, ska utveckla ett obemannat flygplan i samarbete med Vietnam Aerospace Association.

I det tysta har ett nytt flygteknikföretag etablerat sig i Linköping för tillverkning av obemannade flygplan, så kallade UAV eller drönare.

Först nu, när man skrivit avtal med vietnamesiska VASA om att gemensamt utveckla en medelstor UAV, har företaget lättat lite på förlåten.

- Vi har medvetet flugit under radarn, men nu är vi redo att visa upp oss, säger Peter Adolfsson, marknads- och försäljningschef på Unmanned Systems Group i Linköping, till Ny Teknik.

Peter Adolfsson har liksom många av de 25 anställda i Linköping sin bakgrund inom Saab. Många har varit både på Saab och inom Försvarsmakten.

Företaget har sitt ursprung i Schweiz. Två små flygteknikföretag – Innoswiss och Swisscopter – gick för två år sedan samman till Unmanned Systems Group med huvudkontor i Zug utanför Zürich.

Men det är i flygstaden Linköping som utveckling, konstruktion, tillverkning, tester och provflygningar sker.

Den första produkten är ett litet, lätt radiostyrt spaningsplan; 3,30 meter mellan vingspetsarna och bara 20 kilo tungt med bränsle och kamera. Lilla Discoverer kan vara i luften i tjugo timmar i sträck. Det är väsentligt mer än vad svenska försvarets lilla Falken kan, ett plan av ungefär samma storlek.

Den andra produkten, som är på väg ut på marknaden, heter Discoverer II och är sju meter mellan vingspetsarna, i storlek något större än Shadow 200, den amerikanska UAV som försvaret köpt och döpt till Örnen.

Discoverer II provflögs för första gången i september på Karlskogas flygfält där man tillsammans med transportsstyrelsen håller på att etablera en korridor mellan flygplatsen och Bofors skjutfält för att kunna flyga obemannat ”out of sight”. Normalt får inte civila, obemannade flygfarkoster flyga längre bort än att man har ögonkontakt.

Den tredje produkten, som  i dagarna håller på att provflygas, är helikoptern Atro-X. Den liknar både Saabs Skeldar och Linköpingbolaget Cybaeros Apid 60  i storlek, men har en helt ny motorteknologi – en så kallad tip thrust-motor - en jetturbin som sitter ovanför rotorbladen och trycker den heta, komprimerade luften ut genom rotorbladen och på så sätt får rotorn att rotera .

- Vår nya motorteknik gör att ekonomin och lastförmågan i en helikopter-UAV blir väsentligt bättre än med traditionell teknik. Det är som att jämföra en iPhone med en gammal bakelittelefon, säger Peter Adolfsson.

Den fjärde produkten blir Magic Eye, som ska utvecklas tillsammans med Vienam Aerospace Association.

Magic Eye är en 3,1 meter lång UAV med 4,5 meter mellan vingspetsarna. Den ska drivas av en 22-hästars tvåtaktsmotor och ska kunna vara i luften i sex timmar i sträck. Maxhastigheten blir 200 kilometer i timmen.

Magic Eye ska bland annat användas för kartering av otillgängliga landområden, övervakning av kraftledningar, övervakning av gränser och spaning vid räddningsinsatser.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt